Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Case Rapala: katse tuotteesta kuluttajaan päin
Edellinen sivu Kuva: Rapala
Johtaminen Talous ja rahoitus

Case Rapala: katse tuotteesta kuluttajaan päin

Viehevalmistaja Rapala ja Aalto EE räätälöivät Rapalan globaalille johdolle ohjelman, jossa ravisteltiin ja heräteltiin johtajia maailman muuttumiseen. Yksi isoimpia oivalluksia liittyi asiakaslähtöisyyteen. ”Meidän pitää kuulla asiakasta paljon enemmän”, ex-toimitusjohtaja Jussi Ristimäki sanoo.

Reetta Räty, 07.05.2019

|

Artikkelit

Read in English.

Jussi Ristimäki nousi Rapalan toimitusjohtajaksi talousjohtajan paikalta. Yritys oli tuttu, mutta maailmantila ja toimintaympäristön kehityssunnat aiheuttivat päänvaivaa. Minulla on aika suuria kysymyksiä siitä, miten maailma muuttuu ja mikä on meidän rooli siinä.

Ex-toimitusjohtajalla oli vankka käsitys siitä, että yrityksen pitää muuttua maailman perässä, tai mieluummin sen mukana, mutta hän kaipasi ulkopuolisten näkemystä, ikään kuin isompaa kuvaa ja vahvistusta sille, mitä ympäristössä tapahtui ja millaisia trendejä siitä pitäisi tunnistaa reagoidakseen oikein. Aalto EE:n kanssa räätälöitiin Rapala Navigator – Management Training -ohjelma, johon osallistui yrityksen globaali johto. Yhteensä osallistuja oli 30.

Rapala on maailman johtava viehevalmistaja. Sen tuotteista löytyvät suunnilleen kaikki kalastukseen tarvittavat tuotteet. Ensimmäiset Rapalan vaaput valmistettiin 1936. Pörssiin yritys listautui 1998. Nykyään Rapala toimii 40 maassa, esimerkiksi Pohjoismaissa, USAssa, Kanadassa ja Aasiassa. Yritys on laajentunut yritysostoilla, ja toimitusjohtaja sanoo, että koossa on ollut innokas mutta vähän hajanainen joukko toimijoita. Yhteinen suunta ja ohjaus on puuttunut ainakin osin.

Meillä on tutkitusti tosi innokas joukko, mutta kokonaisuudessa osa-optimointia: kaikki tekevät niska limassa töitä oman tonttinsa puitteissa.

Yhteisen suunnan löytymistä lähdettiin tukemaan muun muassa johtajien yhteisen koulutusohjelman kautta.

"Halusin ulkopuolisten, akateemisesti auktorisoitujen tahojen tuovan meille oman viestinsä siitä, miten maailma on muuttumassa. Hain vahvistusta omalle ajatukselleni siitä, että vanhat kikat eivät enää toimi, uusia pitää keksiä yhdessä.

Meille ohjelman tärkein tavoite oli herättely miettimään asioita uudesta kulmasta. Minulle on toimitusjohtajana tärkeää, että koko avainjohto on ollut kuulemassa saman tarinan." 

Tuotelähtöisyydestä kohti asiakkaan kännykän ruutua

Yksi ohjelman vahvuus oli se, että johtoon kuuluvat pohtivat maailman muutosta yhdessä. ”Tämä on räätälöidyn koulutuksen hienous: voidaan puhua oman yrityksen asioista keskenämme, eikä lähetetä kaikkia eri koulutuksiin jonnekin.” 

Meille ohjelman tärkein tavoite oli herättely miettimään asioita uudesta kulmasta."

Ristimäki sanoo, että Aalto EE:n ohjelma osin vahvisti hänen omaa ajatteluaan, ja osin nosti esiin uusia suuntia. ”Meidän oli hyvä kuulla esimerkiksi siitä, miten ketterät startupit toimivat. On vaarallista, jos rakastuu omaan menestykseen. Kun katsoo meidän osallistujajoukkoa, eihän me ihan mitään milleniaaleja olla – ja kuitenkin asiakkaista uusi sukupolvi vaatii erilaista lähestymistä.”

Ehkä isoin konkreettinen oppi liittyy asiakaslähtöisyyteen. ”Meidän pitää enemmän ymmärtää asiakasta. Meillä on hyvin vahva historia tuotelähtöisyydessä. Hiukan provosoivasti voi kysyä, milloin viimeksi joku meillä on kysynyt oikealta asiakkaalta, mitä he haluavat.”

”Meidän pitää päästä sinne kuluttajan kännykän ruudulle ja kuulla asiakasta digikanavissa”, Ristimäki sanoo. Hänen mielestään ohjelma avasi näkymiä sekä konkreettisten muutosten että mindsetin muutoksen kautta.

”Halusin ravistelua ja provosointiakin, ja sitä saimme.”

Aalto EE kehittää lähes 50 vuoden kokemuksella korkeatasoisia ratkaisuja organisaatioiden kehittymiseen ja strategiseen uudistumiseen. Lue lisää asiakaskohtaisista ratkaisuistamme. Autamme sinua löytämään organisaation tarpeisiin sopivimman ratkaisun. 


Palaa Aalto Leaders' Insight -pääsivulle

Löydä lisää luettavaa ja kuunneltavaa