Kysyin Linkedinissä, kuinka monella yrityksellä on jo datastrategia käytössään? Sain yhden myöntävän vastauksen.
Tulkitsen kyselyni tulosta niin, että otamme digitalisoitumisen ikään kuin luonnollisena prosessina: koska sitä tapahtuu yrityksissä joka päivä kuitenkin, mihin tarvitsemme strategiaa?
Käytännössä digitalisoitumista yrityksissä hoitavat HR-, markkinointi- ja IT-toiminnot, jolloin kertyvä data hajautuu eri osiin organisaatiossa.
Ymmärrämmekö näissä päivittäisissä toiminnoissa syntyvän uutta alustatalouden valuuttaa? Osaammeko hyödyntää sitä? Entä kuinka pääsemme käsiksi uusiin liiketoiminta-aihioihin, joita alustatalous datapohjaisesti mahdollistaa?
Kuinka pääsemme käsiksi uusiin liiketoiminta-aihioihin, joita alustatalous datapohjaisesti mahdollistaa?
Väitän, ettemme ymmärrä emmekä pääse käsiksi – siksi meidän tulee nostaa datastrategiat keskustelun keskiöön.
Olisi ymmärrettävä, että digitaalisessa muodossa oleva data ei ehkä olekaan ikään kuin uutta öljyä, vaan uusiutuva luonnonvara, jonka oikeamuotoinen käyttö on loputtomasti organisaation skaalattavissa.
Tämän alati uusiutuvan resurssin myötä liiketoiminnan teknologiaintensiivisyys kääntyy biteiksi, biteistä dataksi ja datasta uusiksi rahavirroiksi.
Juuri tämän “kiertotalouden” hallinta edellyttää strategiaa ja strategista johtamista.
Yrityksissä on ratkaistava, kuinka teknologiat otetaan täysimääräisesti hyötykäyttöön. On selvitettävä, miten data saadaan poimittua ja jatkojalostettua – ja päätettävä, millaista resurssointia tämä kaikki yritykseltä edellyttää. Datan hyötykäyttöä on osattava ajatella strategisesta näkökulmasta.
Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tiedon arkkitehtuurit ja osaaminen on nostettava tasolle, jonka teknologiat itsessään jo mahdollistavat. Kuinka eri järjestelmät keskustelevat keskenään on toki oma lukunsa, mutta voisiko dialogi tällä kerralla alkaa ihmisistä, jotka näitä arkkitehtuureita ja järjestelmiä rakentavat? Insinööriyhteiskunta osaa optimoida paperikoneeseen jäävää dataa, mutta digitalisaatio vaatii meitä edistämään vastaavia toimenpiteitä myös asiakkaidemme suuntaan.
Ihmisten johtaminen, datastrategian luominen ja toimeenpano ovat yrityksen johdon tehtäviä. Niitä ei voi ulkoistaa. Digiajan rockefellerit ovat heitä, jotka ymmärtävät tämän ja osaavat hyödyntää dataa – aikamme tärkeintä uusiutuvaa resurssia.
Jenniliisa Särkkä-Blomberg on Aalto EE:n avointen ohjelmien apulaisjohtaja, jolla on vastuullaan digitaalisuuteen liittyvät ohjelmat. Datastrategiaansa pääsee terävöittämään Aalto EE:n Analytiikka ja datastrategiat -ohjelmassa.