Uteliaisuus. Siitä johtuu Luca Cardanin mukaan hänen herkeämätön halunsa oppia lisää ja kehittää itseään ja ymmärrystään. Cardanille opiskelu tarjoaa paitsi keinon edetä uralla myös kasvaa ihmisenä ja elää merkityksellistä elämää.
"Olen utelias ihminen. Minulle elämässä on aina ollut kyse uuden etsimisestä, eteenpäin katsomisesta ja erilaisten näkökulmien löytämisestä siihen, mikä minua ympäröi", sanoo Cardani, joka johtaa ruotsalaiseen Lantmännen-konserniin kuuluvan Lantmännen Cerealia AB:n kuluttaja- ja ruokapalveluliiketoimintaa. Lantmännen Cerealia kehittää, valmistaa ja markkinoi viljapohjaisia elintarvikkeita.
"Yritän pysyä tilanteen tasalla myös lukemalla paljon. Palaan säännöllisesti johtamisen perusasioiden äärelle, mutta viime vuosina olen innostunut valtavasti myös digitaalisesta transformaatiosta, design thinking -ajattelusta ja muutoksen johtamisesta", Cardani sanoo.
Cardanin mukaan elinikäinen oppiminen koostuu kolmesta elementistä: työssäoppimisesta, muodollisesta koulutuksesta sekä epämuodollisesta oppimisesta erilaisilla foorumeilla ja tapahtumissa.
"Kannattaa etsiä tasapainoa näiden kolmen elementin kesken. Kun uudet taidot ja osaamiset kohtaavat jokapäiväisen työn arkitodellisuuden, näkee, voiko opittuja teorioita ja läpikäytyjä tapaustutkimuksia soveltaa omaan työhön ja työympäristöön."
Näetkö ison kuvan?
Työssäoppiminen ei missään tapauksessa riitä, Cardani korostaa. Kun on uppoutunut jokapäiväiseen puurtamiseen, rutiineihin, toistuviin tehtäviin ja vuosikelloon, on helppo jättää huomiotta laajemmat muutosprosessit ja tekijät, jotka parhaillaan murtavat vanhoja rutiineja ja koko toimintaympäristöä. Siksi kannattaa silloin tällöin astua kauemmas, pitää tauko ja tarkastella isoa kuvaa.
Työssäoppiminen ei missään tapauksessa riitä."
"Arkisessa työssä näkee paljon puita, mutta jos päättää pysytellä tiukasti maan pinnalla, ei näe, miltä metsä näyttää ylhäältä käsin. Ja jos sen metsän haluaa nähdä täysin uudesta näkökulmasta, on itse hakeuduttava toisenlaiseen ympäristöön, erilaisten ihmisten pariin", Cardani sanoo.
Tässä on Cardanin mukaan muodollisten koulutusohjelmien ja valmennusten vahvuus. Niissä on tarkoituksenmukaisesti rakennettu opintosuunnitelma, joukko alansa huippuasiantuntijoita jakamassa osaamista ja näkemyksiä sekä mahdollisuus vuorovaikutukseen muiden, eri aloja, erilaisia taustoja ja erilaisia näkökulmia edustavien osallistujien kanssa.
Cardani osallistui hiljan Aalto EE:n ja Stanford Center for Professional Development -keskuksen yhteiseen Certificate in Digital Business Strategy and Innovation Agility -ohjelmaan, johon sisältyi verkko-opintoja ja webinaareja, alan asiantuntijoiden puheenvuoroja sekä lähiopetusta Stanfordin Piilaakson kampuksella ja Aalto EE:n kampuksella Helsingissä.
Cardani sanoo olleensa vaikuttunut kouluttajien asiantuntemuksesta ja laajasta kokemuksesta. Ohjelman aikana hän sai myös verkostoonsa lisää ihmisiä, joilla on samankaltaisia digitaaliseen transformaatioon liittyviä kiinnostuksenkohteita ja tavoitteita.
“Opimme paljon toisiltamme ja saimme uusia näkökulmia asioihin, joita olimme juuri oppineet.”
Älä anna kehityksesi pysähtyä
Kolmantena elinikäisen oppimisen muotona Cardani pitää osallistumista ammatillisesti kiinnostaviin foorumeihin ja tapahtumiin. Viime aikoina hän on ottanut osaa Aalto EE:n Design Thinking and Beyond -webinaariin sekä Helsingissä vuosittain järjestettävään teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slushiin.
Minä ajattelen, että joka päivä oppii jotakin uutta."
"Kyse on siitä, että on läsnä tilaisuuksissa ja tapahtumissa, joissa on dynaaminen ilmapiiri, paljon osaamisen jakamista ja eri-ikäisiä ihmisiä keskustelemassa mahdollisuuksista ja haasteista. Joskus esimerkiksi Slushissa esitellyt ideat voivat olla hiukan kaukaa haettuja tällä hetkellä edustamani alan näkökulmasta, mutta aina niistä saa inspiraatiota ja näkemystä paitsi nykyhetkeen myös siihen, mitä tulevaisuudessa voi olla edessä."
Kun Cardanilta kysyy, voiko uuden oppimista ja itsensä kehittämistä koskaan lopettaa, hän vastaa jämäkästi ei.
"Minä ajattelen, että joka päivä oppii jotakin uutta. Useimmiten kyse on uusien taitojen ja tietojen omaksumisesta sitä edes huomaamatta, mutta joskus se on fokusoidumpaa. Minusta on tärkeää olla tietoinen asioista, joita poimii mukaansa, ja kiinnittää huomiota siihen, mitä ympärillä tapahtuu."
Osoita, että haluat pyrkiä eteenpäin
Urakehityksen näkökulmasta elinikäisellä oppimisella on kaksi puolta, Cardani sanoo.
Työnantajan näkökulmasta on aina hyvä merkki, kun ihminen osoittaa kiinnostusta uusien asioiden oppimiseen – joko itsenäisesti tai osallistumalla muodolliseen koulutukseen.
Työnantajan näkökulmasta on aina hyvä merkki, kun ihminen osoittaa kiinnostusta uusien asioiden oppimiseen."
"Se osoittaa kasvuhalua ja, etenkin organisaation ylemmillä tasoilla, vastuunottoa omasta osaamisesta ja sen kehittämisestä."
Työntekijälle osaamisen kehittäminen – etenkin muodolliseen koulutukseen osallistuminen – voi olla todellinen seikkailu.
“Yhdistelemällä eri aloilta peräisin olevia konsepteja uudenlaisiksi kokonaisuuksiksi voi saada uusia näkemyksiä ja ideoita. Siinä saattaa oppia jotain sellaista, jota ei ole edes tullut ajatelleeksi aiemmin. Minun kokemukseni mukaan se on aina rikastavaa – kunhan siihen suhtautuu avoimesti”, Cardani sanoo.
Aalto EE:n ja Stanford Center for Professional Development (SCPD) -keskuksen yhteistyössä luoma Certificate in Digital Business Strategy and Innovation Agility -ohjelma antaa osallistujille kaikki tarvittavat taidot innovaatiohankkeiden toteuttamiseen, ketterien organisaatioiden johtamiseen ja digitaalisen murroksen valloittamiseen. Ohjelma käsittelee digitaalisen innovoinnin ja organisaatiomuutoksen aiheuttamia haasteita ja mahdollisuuksia, ja siinä yhdistyvät molempien korkeakoulujen maailmanluokan asiantuntemus innovaatioiden, yrittäjyyden ja digitalisaation aloilta. Ohjelma toteutetaan englanniksi. Lue lisää ohjelmasta.