Kun Posti päätti siirtyä tekoälyn hyödyntämisessä seuraavalle tasolle, se valitsi yhteistyökumppanikseen Aalto EE:n. Tavoitteena oli tutustuttaa postilaiset datan, digitaalisten työkalujen ja tekoälyn tuomiin hyötyihin.
Postin tekoälyhankkeiden ajurina on tietenkin digitalisaatio, joka on mullistanut myös posti- ja logistiikka-alan toimintaympäristön. Datan ja älykkään teknologian hyödyntäminen innovatiivisten asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisessä on osa Postin vuosien 2020–2022 strategiaa.
“Meillä nähdään, että digitaalisten työkalujen ja datan hyödyntäminen voi tuoda monenlaista hyötyä tulevaisuudessa. Siihen tarvitsemme osaavia ihmisiä, jotka ymmärtävät digitalisaation mahdollisuudet ja pystyvät muuttamaan datan tiedoksi ja kytkemään sen liiketoimintaprosesseihin, jotta voimme toimia aiempaa tehokkaammin,” sanoo Postin tekoäly- ja mobiiliratkaisuista vastaava Riku Tapper.
Tarvitsemme osaavia ihmisiä, jotka ymmärtävät digitalisaation mahdollisuudet ja pystyvät muuttamaan datan tiedoksi ja kytkemään sen liiketoimintaprosesseihin."
Posti on kehittänyt tekoälyn hyödyntämisen tueksi teknologiaa ja bisnestä yhdistävän, vaiheittain etenevän opintopolun. Aalto EE:n AI for Business -ohjelma oli ensimmäinen askel tällä polulla. Ohjelma käynnistyi kaikille Postin 22 000 työntekijälle avoimella tekoälyverkkokurssilla, joka räätälöitiin tuottamaan alustavia kehitysideoita Postin uudelle, vuonna 2019 perustetulle tekoälyn osaamiskeskukselle.
“Halusimme varmistaa, että uusilla työntekijöillä riittää tekemistä. Ideoiden metsästäminen on tärkeä osa tekemistämme”, Tapper sanoo. “Kyse ei kuitenkaan ollut vain eurojen ja tuloksen perään tuijottamisesta. Digitaalisten työkalujen hyödyntäminen on tärkeä taito työmarkkinoilla, ja halusimme, että henkilöstöllä on parhaat mahdolliset resurssit käytössään täällä ja myös tulevaisuudessa, missä he sitten töitä tekevätkin.”
Huomio liiketoiminnan haasteissa
Verkkokurssi osoittautui suureksi menestykseksi. Se tuotti yli 200 prosessien parantamiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen liittyvää ideaa. Varsinaiseen ohjelmaan valittiin kolmisenkymmentä osallistujaa niiden joukosta, jotka olivat esittäneet lupaavimpia ideoita Postin toiminnan kehittämiseen tekoälyä hyödyntämällä. Mukana oli ihmisiä organisaation kaikilta tasoilta, postinjakajista ylimpään johtoon.
Verkkokurssi tuotti yli 200 prosession parantamiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen liittyvää ideaa."
“Olemme aina tienneet, että meillä on osaavaa henkilöstöä tuotannossa, mutta he eivät aina saa ansaitsemaansa huomiota. Tässä heidän osaamisensa tuli ilmi varsin näkyvästi, ja se oli meille kaikille iloinen asia”, Tapper sanoo.
Osallistujat jaettiin kuuteen ryhmään, joista kukin otti yhden idean työstettäväksi. Jokaisella ryhmällä oli käytettävissään tekninen tukihenkilö Tapperin tiimistä sekä sponsorina johdon edustaja. Ryhmät tarkastelivat ideoita eri kulmista ja pyrkivät selvittämään, olivatko niihin liittyvät haasteet aitoja ja ratkaisemisen arvoisia. Tähän he saivat apua sponsorilta. Ideoita myös testattiin jo varhaisessa vaiheessa Postin asiakkailla, jotta voitiin varmistaa, että ne olivat relevantteja myös heidän näkökulmastaan.
Yksi ohjelman sponsoreista oli Postin paketti- ja verkkokauppatoimintojen liiketoimintajohtaja Arttu Hollmérus, joka toi keskusteluun bisnesnäkökulmaa.
“Tehtäväni oli tuoda perspektiiviä siihen, millaisia ongelmia bisneksessä halutaan korjata, ja samalla varmistaa, ettei huomio ollut vain teknologiassa vaan haasteissa, joilla on aitoa liiketoiminnallista vaikutusta”, Hollmérus sanoo.
Ratkaisuja arkipäivän haasteisiin
Verkkokurssin satona korjatut alustavat ideat heijastelivat haasteita, joita postilaiset kohtaavat jokapäiväisessä työssään. Monet liittyivät laskutukseen ja asiakasraportointiin, joissa virheellinen data voi aiheuttaa isoja ongelmia.
Toinen selkeä ryhmä koski postin jakelun ja vastaanoton rajanpintaa. Osallistujat ideoivat kokonaisen kirjon digitaalisten työkalujen avulla luotavia uusia palveluja postin vastaanottajille. Tällainen oli esimerkiksi älypostilaatikko, joka ilmoittaisi vastaanottajalle, kun tälle on saapunut uutta postia.
Kolmas idearyhmä liittyi työvuorosuunnitteluun eli siihen, miten postinjakajien työvuorot voitaisiin allokoida niin, että prosessi olisi mahdollisimman sujuva ja vaivaton. Paras idea tuli etujoukoista.
“Idean kehitellyt postinjakaja oli laskenut, miten paljon esimiehet käyttävät aikaa yrittäessään saada kaikkiin työvuoroihin ihmisiä. Hänen ideansa oli dataohjattu käyttäjäystävällinen digitaalinen alusta, josta ihmiset voisivat itse käydä varaamassa omat työvuoronsa, jolloin esimiehet voisivat käyttää aikansa tehtäviin, jotka tuottavat enemmän arvoa liiketoiminnalle”, kertoo Hollmérus.
Työ jatkuu
Jotkin ohjelman aikana työstetyistä ideoista ovat jo kehitteillä Postin tekoälyosaamiskeskuksessa ja osa on tarkoitus viedä tuotantoon vielä tämän kevään aikana. Tapperille ohjelman tärkein hyöty oli silti se, että sen ansiosta organisaatioon saatiin kolmekymmentä uutta asiantuntijaa.
Uudet asiantuntujat ymmärtävät, mitä kaikkea tekoälyn ja digitaalisten työkalujen avulla voidaan tehdä ja pyrkivät jatkuvasti etsimään uusia keinoja luoda arvoa yritykselle."
“Nämä ihmiset ymmärtävät, mitä kaikkea tekoälyn ja digitaalisten työkalujen avulla voidaan tehdä. He toivottavasti toimivat evankelistoina omissa yksiköissään ja pyrkivät jatkuvasti etsimään uusia keinoja luoda arvoa yritykselle”, Tapper sanoo.
Myös Hollmérus pitää tätä ohjelman keskeisenä antina.
“On tärkeää oppia ajattelemaan uudella tavalla, avata silmät uusien teknologioiden kyvykkyyksille ja ymmärtää, miten data-analytiikkaa ja koneoppimista voidaan hyödyntää palveluiden ja prosessien kehittämisessä. Tekoälyllä sinänsä ei ole mitään itseisarvoa, vaan pitää ymmärtää konteksti ja nähdä, mitä hyötyä siitä on liiketoiminnan kannalta”, sanoo Hollmérus.
Posti on jo ottanut seuraavankin askeleen tekoälyn oppimispolulla. Tänä keväänä käynnistyi intensiivikurssi, jossa tutustuttiin käytännönläheisesti älykkääseen automaatioon ja ohjelmistorobotiikkaan.“Suunnittelemme myös uutta datatiedekurssia ihmisille, jotka jo työskentelevät analytiikan parissa ja haluavat syventyä datatieteen työkaluihin. Lisäksi tulossa on data-analytiikan alkeiskurssi niille, joilla ei vielä ole mitään kokemusta aiheesta”, Tapper kertoo.
Aalto EE kehittää jo 50 vuoden kokemuksella korkealaatuisia asiakaskohtaisia ratkaisuja auttamaan liiketoiminnan nykyisten ja tulevien haasteiden ratkaisussa. Suunnittelemme ja toteutamme yhdessä asiakkaidemme kanssa vaikuttavia ja inspiroivia ratkaisuja, jotka hyödyntävät Aalto-yliopiston poikkitieteellistä osaamista ja lähestymistapaa. Lue lisää