Elenia on Suomen toiseksi suurin verkkopalveluyhtiö ja maan suurin energia-alan palvelutuottaja. Tampereella pääkonttoria pitävä yritys toimii yli sadan kunnan alueella Kanta- ja Päijät-Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla.
Aalto University Executive Educationin (Aalto EE) ja Elenian yhteistyö on jatkunut jo pitkään. Henkilöstön osaamista on kehitetty erilaisin koulutuskokonaisuuksin vuosien varrella ja vuosina 2019–2020 Elenia toteutti mittavan esihenkilöiden valmennuksen yhteistyössä Aalto EE:n kanssa. Myös tulevaisuuden tarpeita on mietitty.
Esihenkilövalmennuksessa kehitettiin Elenian esihenkilöiden osaamista ja täydennettiin työkalupakkia päivittäisessä johtamisessa sekä yhtenäistettiin johtamisen käytänteitä. Lisäksi kirkastettiin esihenkilön roolia Elenian strategian toteuttajana.
"Haluamme varmistaa, että tiimeissä ajatellaan paitsi tätä päivää, myös huomisen tarpeita – jotta asiakkaamme saavat jatkossakin laadukasta palvelua ja tulevaisuuden ratkaisuja. Yhteistyö Aalto EE:n kanssa on tukenut meitä tässä tavoitteessa", Elenian henkilöstön kehittämispäällikkö Tiia Asikainen kuvailee.
Ymmärrys erilaisista johtamistyyleistä kasvoi
Vuonna 2019 Elenian strategia päivitettiin ja myös tiimien rakenteita tarkasteltiin sekä esihenkilöiden määrää lisättiin. Tämä toimi kimmokkeena koulutusohjelmalle, jossa samanaikaisesti kehitettiin esihenkilöiden osaamista ja jalkautettiin strategiaa.
Haluamme varmistaa, että tiimeissä ajatellaan paitsi tätä päivää, myös huomisen tarpeita – jotta asiakkaamme saavat jatkossakin laadukasta palvelua ja tulevaisuuden ratkaisuja."
"Laajaan valmennukseen osallistuivat kaikki esihenkilömme eli noin 40 henkeä. Osa oli juuri siirtynyt esihenkilötehtäviin ja näin ollen johtamiskokemuksen kirjo oli laaja: viikoista vuosiin. Näin ollen Aalto EE ei päässyt helpolla, vaati taitoa saada koulutuskokonaisuus palvelemaan kaikkia", Asikainen taustoittaa.
"Aalto EE onnistui haasteessa ja osallistujapalaute oli hyvää. Osallistujat arvostivat paitsi koulutuskumppaniksi valikoitua tahoa, mutta myös sitä, että heidän osaamisen- ja johtamistaitojen kehittymiseen panostettiin", Asikainen lisää.
Valmennus koostui neljästä moduulista, joiden sisältö oli suunniteltu yhdessä Aalto EE:n kanssa Elenian tarpeiden mukaisesti. Valmennuksessa syvennyttiin muun muassa esihenkilön rooliin Elenialla, esihenkilön jatkuvaan kehittymiseen, tuloksen ja suorituksen johtamiseen sekä esihenkilön rooliin viestijänä ja vaikuttajana.
"Näiden pääteemojen ohella koulutuksessa korostui moni muukin ajankohtainen aihe, muun muassa muutostaidot ja resilienssi", Asikainen täydentää.
Laaja osallistujamäärä jaettiin koko koulutuksen ajaksi kahteen noin 20 hengen ryhmään, jotta vuorovaikutus ja osallistujakokemus vahvistuisivat. Molemmissa ryhmissä oli laitettu pakkaa tarkoituksella sekaisin, jotta joukossa olisi niin harjaantuneita johtajia kuin uusia esihenkilöitä. Valmennuspäivät toteutettiin pääosin lähitilaisuuksina Tampereen seudulla.
Aalto EE:n kouluttajat ja koulutuskokonaisuuden kokonaishallinta sai elenialaisilta positiivista palautetta. Erityisesti osallistava, keskustelua aktivoiva opetustyyli keräsi kehuja.
"Koulutus vastasi tarpeitamme. Uudet esihenkilöt saivat hyviä eväitä tiimiensä johtamiseen – ja tuoreimmat tutkimukset ja johtamisen trendit antoivat uutta ajateltavaa myös pitkän linjan esihenkilöille. Erityisen myönteisenä koettiin kasvanut ymmärrys erilaisista johtamistyyleistä ja niiden soveltavuudesta eri johtamistilanteisiin", Asikainen alleviivaa.
Laaja työkalupakki strategian jalkauttamiseen – ja työkirja muistin virkistykseksi
Valmennuksen aikana syvennyttiin myös esihenkilön rooliin strategian toimeenpanijana. Esihenkilöt saivat oppimisen myötä käyttöönsä työkalupakin, joka sisälsi esimerkiksi menetelmiä strategian sisällön hahmottamiseen ja tulkitsemiseen sekä työkaluja strategian viestimiseen ja käsittelyyn oman tiimin kanssa.
Valmennuspäivinä ammennettuja oppeja rikastivat online -sisällöt, lukemistot, ennakko- ja välitehtävät sekä esihenkilöiden ja konsernin johdon keskinäinen sparraus.
Uudet esihenkilöt saivat hyviä eväitä tiimiensä johtamiseen – ja tuoreimmat tutkimukset ja johtamisen trendit antoivat uutta ajateltavaa myös pitkän linjan esihenkilöille."
"Elenian ylin johto on erittäin sitoutunut henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Jokaisessa lähipäivässä oli aina Elenian johtoryhmän edustaja sparraamassa esihenkilöitä", itsekin kaikkiin lähiopetuspäiviin osallistunut Asikainen kertoo.
Osallistujat saivat koulutuksen lopuksi työkirjan, joka koottiin Aalto EE:n toimesta ohjelman aikana. Työkirjaan kiteytettiin niin valmennuksen pääteemat, keskeisimmät ohjelmassa opetetut työkalut kuin Elenian esihenkilöiden omat oivallukset. Työkirjaan koottiin valmennuksen aikana käytyjen keskustelujen pohjalta muun muassa Elenian esihenkilöiden vinkkejä kollegoilleen strategian viestimiseen.
"Työkirja toimii erinomaisena muistin virkistyksenä valmennuksen jälkeen – ja voimme hyödyntää sitä jatkossa myös uusien esihenkilöiden perehdytyksessä", Asikainen kaavailee.
Elenialle on tärkeää tehdä yhteistyötä alan parhaiden osaajien kanssa
Elenian merkittävin tehtävä on huolehtia vastuullisesti sähköverkon 24/7-toimivuudesta. Tämän lisäksi Elenia muun muassa vastaa usean energia-alan toimijan asiakaspalvelusta ja laskutuksesta, mittaa asiakkaittensa sähkönkulutuksen, rakentaa sähköverkkoa ja -liittymiä, uudistaa ikääntyvää sähköverkkoa säävarmaksi ja kehittää älykkään sähköverkon ratkaisuja. Kaikki tämä vaatii korkean tason osaamista.
"Valtaosalla Elenian esihenkilöistä on ylempi korkeakoulututkinto ja kaikilla on vahva substanssiosaaminen. Elenialla arvostetaan tutkittua tietoa ja meille on tärkeää tehdä yhteistyötä alan parhaiden osaajien kanssa. Siksi Aalto EE oli luonteva valinta kumppaniksemme näin merkittävään hankkeeseen", Asikainen korostaa.
"Yhteistyö Aalto EE:n kanssa oli helppoa ja mutkatonta. Koulutuksen sisällössä kuunneltiin toiveitamme ja toteutus hoidettiin täysin avaimet käteen -periaatteella. Olimme tyytyväisiä valmennukseen niin kouluttajien kuin kokonaishallinnan osalta. Vahvoilla johtamistaidoilla on merkittävä vaikutus niin työntekijäkokemukseen kuin liitetoimintaan ja koen, että saimme Aalto EE:ltä sitä, mitä haimmekin", Asikainen sanoo.
Ammattitaitoinen henkilökunta on Elenialle kunnia-asia. Osaamisen kehittämiseen on tarkoitus panostaa jatkossakin paljon.
"Saimme Aalto EE:ltä vankkaa strategista osaamista esihenkilövalmennukseemme. Onnistuneesti maaliin viedyn valmennusohjelman jälkeen olemme jatkaneet Elenialla samojen teemojen merkeissä sisäistä koulutusta. Seuraavaksi aiomme keskittyä Elenian asiantuntijoihin, joille suunnittelemme saman tyyppistä laajaa koulutuskokonaisuutta", Asikainen kertoo.
Aalto EE kehittää jo 50 vuoden kokemuksella korkealaatuisia asiakaskohtaisia ratkaisuja auttamaan liiketoiminnan nykyisten ja tulevien haasteiden ratkaisussa. Suunnittelemme ja toteutamme yhdessä asiakkaidemme kanssa vaikuttavia ja inspiroivia ratkaisuja, jotka hyödyntävät Aalto-yliopiston poikkitieteellistä osaamista ja lähestymistapaa. Lue lisää