Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Aalto-yliopiston tehoelektroniikan koulutus auttaa ABB:n työntekijöitä valmistautumaan vihreään siirtymään

Aalto-yliopiston tehoelektroniikan koulutus auttaa ABB:n työntekijöitä valmistautumaan vihreään siirtymään

ABB:n liiketoiminnan menestymisen taustalla on henkilöstön osaamisen jatkuva kehittäminen. Aallon elämänlaajuisen oppimisen koulutuspilotissa ABB:n työntekijät pääsevät päivittämään tehoelektroniikan osaamistaan.

Marjukka Puolakka, 13.12.2023

|

Artikkelit

ABB:n liiketoiminnan menestymisen taustalla on työntekijöiden osaamisen jatkuva kehittäminen. Aallon elämänlaajuisen oppimisen koulutuspilotissa ABB:n työntekijät pääsevät päivittämään tehoelektroniikan osaamistaan.

Aalto on jo pitkään auttanut ABB:tä varmistamaan henkilökuntansa kyvykkyyksien jatkuvan kehittymisen. Vihreän siirtymän merkitys yhtiön liiketoiminnassa on yhä suurempi, mikä luo kasvavaa tarvetta saada uusinta tietoa tehoelektroniikasta.

Vihreä siirtymä sähköistää yhteiskuntaa vauhdilla. Tehoelektroniikkaan perustuvat tuotteet ja laitteet ovat keskeisiä esimerkiksi vedyntuotannossa, sähköisessä liikenteessä ja merenkulussa sekä tuuli- ja aurinkovoiman tuotannossa”

”Vihreä siirtymä sähköistää yhteiskuntaa vauhdilla. Tehoelektroniikkaan perustuvat tuotteet ja laitteet ovat keskeisiä esimerkiksi vedyntuotannossa, sähköisessä liikenteessä ja merenkulussa sekä tuuli- ja aurinkovoiman tuotannossa”, ABB Drives-liiketoimintayksikön teknologiajohtaja Matti Kauhanen taustoittaa.

”Uutta tietoa syntyy tänä päivänä niin paljon, että elämänlaajuinen oppiminen on aivan välttämätöntä. Tehoelektroniikan koulutuspilotti on hyvä esimerkki siitä, kuinka yliopiston akateemista koulutustarjontaa voidaan ketterästi räätälöidä yrityksen liiketoimintatarpeisiin”, ABB:n Head of Talent and Learning Ismo Laukkanen kertoo.

Syyskuussa 2023 käyntiin polkaistu koulutus on suunnattu Suomessa työskenteleville ABB:läisille. Tavoitteena on päivittää tehoelektroniikan tietoja sekä antaa vahvat perustiedot niille, joilla ei välttämättä ole aihepiirin aiempia opintoja.

”Kehitimme koulutuksen, joka on mielekäs suorittaa työn ohessa. Jokaisella kurssimoduulilla on selkeät oppimistavoitteet ja asiat käydään läpi niin, että opittua pystyy heti siirtämään omaan työhön”, Aalto EE:n yhteiskuntavaikuttamisesta ja elämänlaajuisen oppimisen kehittämisestä vastaava johtaja Hanna-Riikka Myllymäki sanoo.

Online-opintoja, simulointitehtäviä ja lähitapaamisia

Kyseessä on ainutlaatuinen koulutusmalli, jossa Aalto-yliopiston tutkinto-opetuksen syvään teknologiaosaamiseen tähtääviä kursseja on räätälöity yritysten tarpeisiin. Koulutus suunniteltiin Aalto EE:n, Aalto-yliopiston ja ABB:n tiiviissä yhteistyössä.

”Se perustuu kahteen Aallon maisteritutkintokoulutuksen tehoelektroniikan kurssiin, joita on hieman tiivistetty. Omaan työkokemukseen liitettynä koulutus antaa työntekijälle hyvän pohjan opitun soveltamiseen omalla asiantuntija-alueellaan”, Aalto-yliopiston sähkötekniikan ja automaation laitoksen johtaja, professori Jorma Kyyrä sanoo.

Aloitustapahtuman jälkeen opinnot jatkuvat itsenäisesti suoritettavilla online-opinnoilla. Molempiin kursseihin kuuluu myös oma online-simulaatiotehtävä. Lähitapaamisiin kokoonnutaan jälleen opintojen puolessa välissä ja lopussa.

”Tapaamisissa kurssilaisia kannustetaan keskustelemaan opitusta ja sparraamaan toisiaan. Aallon koulutuksissa ABB:n työntekijät arvostavat myös sitä, että lähitapaamisissa pääsee tutustumaan toisiinsa ja verkostoitumaan muiden ABB:läisten kanssa”, Myllymäki toteaa.

Molemmista kurssisuorituksista myönnetään kolme opintopistettä.

Jatkuvaa oppimista tutkintokoulutuksen rinnalle

ABB on yli sadassa maassa toimiva teknologiakonserni, jonka palveluksessa on noin 105 000 työntekijää.

”Joka seitsemäs Suomen ABB:läinen kehittää uusia tuotteita, palveluita tai teknologioita. Rekrytoimme jatkuvasti uusia osaajia yliopistoista ja saamme sitä kautta viimeisintä tutkimustietoa ja osaamista käyttöömme. Suomen ABB on ydinosaamisen suhteen tärkeässä roolissa konsernin sisällä, sillä Suomessa on erinomainen ja laadukas koulutusjärjestelmä sekä erittäin toimiva yhteistyö yliopistojen ja yritysten välillä”, Laukkanen kertoo.

Laukkanen kuitenkin painottaa, että tutkintokoulutuksen rinnalle tarvitaan jatkossa entistä enemmän työntekijöiden jatkuvaa oppimista. Samaan aikaan hän kertoo ABB:n vahvasta jatkuvan kehittämisen kulttuurista, jota henkilöstö arvostaa.

Työntekijät etsivät aktiivisesti mahdollisuuksia oman osaamisensa kehittämiseen ja tunnistavat tiimien osaamistarpeita"

”Työntekijät etsivät aktiivisesti mahdollisuuksia oman osaamisensa kehittämiseen ja tunnistavat tiimien osaamistarpeita. Pyrimme myös yhtiönä systemaattisesti tunnistamaan tulevaisuuden kyvykkyyksiä ja tarjoamaan hyvät mahdollisuudet niiden kehittämiseen”, Laukkanen toteaa.

”Osaavat työntekijät ovat tänä päivänä organisaation elinehto, ja täydennyskoulutuksen tarjoaminen on organisaation kilpailukyvyn kannalta tärkeää. Toisaalta myös yksilöllä on vastuu oman osaamisensa kehittämisestä, johon pitää pystyä käyttämään myös omaa aikaa”, Myllymäki huomauttaa.

Yksi voimakkaasti kasvavien osaamistarpeiden alueista on vetytalous. Suomen vetyklusterin tavoitteena on, että Suomi on tulevaisuudessa yksi globaalisti johtavia vetymaita.

”ABB:llä on paljon tähän tarvittavaa teknologiaa ja keskeinen rooli vetytalouteen liittyvien uusien innovaatioiden toteuttamisessa. Uutta täydennyskoulutukseen perustuvaa osaamista tarvitaan vahvasti myös digitaalisuuden, data-analytiikan ja tekoälyn alueilla”, Laukkanen täydentää.

ABB:n henkilöstölle tarjottujen tehoelektroniikkakoulutusten itseopiskeluversiot (Micro-Certificate in Power Electronics ja Micro-Certificate in Converter Techniques) ovat tarjolla nyt myös kaikille avoimina kursseina.


Palaa Aalto Leaders' Insight -pääsivulle

Löydä lisää luettavaa ja kuunneltavaa