Luentosali Aalto-yliopiston Töölön kolmannessa kerroksessa täyttyy aurinkoisena maaliskuisena perjantaiaamuna iloisesta puheensorinasta, kun Aalto MBA -ohjelman osallistujat valmistautuvat starttaamaan Scaling-up Business -opintojakson kolmatta päivää.
Aamu alkaa eilisen päivän sessioiden reflektoinnilla. Vilkasta ja innokasta keskustelua johdattelee Aalto EE:n Senior Advisor KTT Fabian Sepulveda, joka toimii tämän opintojakson pääkouluttajana ja on ollut vahvasti mukana myös sen suunnittelussa.
Kokonaisuuden valmisteluun onkin selvästi panostettu. Luentojen ohella nelipäiväisen opintojakson ohjelmassa on ryhmäkeskusteluja ja -projekteja, simulaatioita, käytännön case-työskentelyä ja tapaamisia yritysvaikuttajien kanssa.
MBA- ja EMBA-opinnot linkittyvät perustutkinto-opintoja enemmän käytäntöön."
"Jos omista opinnoista on jo hetki aikaa, voi tulla yllätyksenä, että opetus yliopistoissa on muuttunut. Toki sekin vaikuttaa, että MBA- ja EMBA-opinnot linkittyvät perustutkinto-opintoja enemmän käytäntöön", Aalto EE:n akateeminen johtaja KTT Mikko Laukkanen kertoo.
"Menetelmät nojaavat usein pienryhmätyöskentelyyn. Voidaan käydä läpi esimerkkitapauksia ja keskustella niistä tai pohtia jotakin haastetta oman työn kontekstissa. Käytämme paljon roolipelisimulaatioita, joissa asettaudutaan päätöksentekijän saappaisiin ja mietitään, miten esimerkkitapausta lähdettäisiin purkamaan käytettävissä olevin tiedoin ja intressein", Laukkanen jatkaa.
Aalto EE:n ohjelmissa on kansainvälisestikin ainutlaatuista vankan akateemisen pohjan ja käytännönläheisyyden vahva liitto. Opetuksessa hyödynnetään uusinta tutkimustietoa, mutta oppeja pääsee saman tien soveltamaan oikeaan elämään ja omaan työhön. Opetusmenetelmien laaja kirjo on hyödyllinen myös eri oppimistyylien näkökulmasta.
"Opetusmetodit ovat meillä niin monipuolisia, että jokainen löytää varmasti oman tapansa sisäistää asiat. Toisaalta työnnämme osallistujia myös oman mukavuusalueensa ulkopuolelle, kokeilemaan konkreettisesti uusia asioita, jolloin ne tarttuvat paremmin mieleen", sanoo Aalto EE:n MBA-ohjelmista vastaava johtaja Kerttu Kuokkanen.
Samaa korostaa yksi MBA-osallistujista, Paja Finanssipalveluissa työskentelevä Sumit Shah. Hän kutsuu opintojaksojen oheislukemistoa luurangoksi, joka tarvitsee lihaa ympärilleen. Sitä lihaa tuovat nimenomaan ryhmäkeskustelut ja -projektit, vierailijoiden puheenvuorot ja live case -työskentely.
"Itse pidän eniten ryhmätöistä, sillä niissä pääsen laajentamaan ajatteluani ja saan oppia muiden osallistujien kokemuksista ja näkemyksistä. Se on minulle yhtä tärkeää ja jättää pysyvämmän muistijäljen kuin yksikään teoreettinen konsepti", Shah sanoo.
Kriittinen ajattelu sallittu
Fabian Sepulveda rikastaa omia luento-osuuksiaan videoilla, tehtävillä ja keskusteluilla, eivätkä opiskelijat arastele kommentoida, kysyä ja haastaa ilmoille heitettyjä näkemyksiä.
"Pienet välitehtävät, joissa hyödynnetään tiettyä viitekehystä ja palautellaan mieleen käsiteltyä aihetta ovat nopeita tehdä ja hyviä fasilitoimaan keskustelua. Niistä oppii paljon", toteaa yksi MBA-ohjelman osallistujista kysyttäessa tunnelmia kesken koulutuspäivän.
"Kun uudistimme opintojaksoa, mietimme kovasti, mikä olisi tämän päivän johtajien ja start-up-yrittäjien kannalta relevanttia ja mikä heitä voisi kiinnostaa start-up-vaiheen jälkeen", kertoo puolestaan Aalto EE:n ohjelmajohtaja Anne Nylund kahvitauolla.
Yksi Nylundin työn ilonaiheista onkin se, ettei ohjelman ja opintojaksojen suunnittelu- ja kehitystyö koskaan lopu. "Koko ajan tulee ideoita, miten minkäkin jutun voisi tehdä seuraavalla kerralla vieläkin paremmin, mitä voisi olla enemmän ja mitä vähemmän. Tässä saa olla jatkuvasti silmät ja korvat auki."
Oman haasteensa tuo osallistujajoukon moninaisuus. Tavoitteena kun on, että jokainen löytäisi jokaisesta jaksosta jotakin itselleen olennaista, oppisi uutta ja saisi työnsä tueksi tuoreita ajatuksia ja näkemyksiä. Toisaalta osallistujien kirjo on myös avoimien ohjelmien ehdoton rikkaus.
"Pyrimme hyödyntämään ryhmässä olevaa asiantuntemusta ja tuomaan uusia näkökulmia olemassa olevaan kokemukseen ja tietoon", Mikko Laukkanen sanoo.
Siinä tulee opintoihin ihan uusi kerros, kun joku osallistuja heittää, että meillä on tehty näin ja onko teillä mietitty tätä. Tekeminen ja oppiminen on tosi kokonaisvaltaista."
Nylund korostaa, että yhdessä asioita pohtimalla ja keskustelemalla päästään aivan eri tasolle kuin pelkästään yksin kirjoja lukemalla tai esimerkiksi verkkoluentoja seuraamalla.
"Siinä tulee opintoihin ihan uusi kerros, kun joku osallistuja heittää, että meillä on tehty näin ja onko teillä mietitty tätä. Tekeminen ja oppiminen on tosi kokonaisvaltaista. Emme pyri yhden totuuden sanomaan vaan arvostamme kriittistä ja reflektiivistä ajattelua", Nylund sanoo.
Myös Scaling-up Business -opintojakson osallistujat nostavat juuri tämän yhdeksi koulutusohjelman parhaista puolista.
"Ihmiset tulevat tosi erilaisista yrityksistä, osa korporaatioista, osa pienistä perheyrityksistä, osa jostakin sieltä väliltä. Se tuo keskusteluun hienoa diversiteettiä", sanoo terveydenhuollon apuvälineitä tarjoavan ICF Groupin toimitusjohtaja Anna-Liisa Murros.
"Emme me tule tänne neljäksi päiväksi vain kuuntelemaan luentoja vaan opimme koko ajan myös toisiltamme", komppaa Pirkanmaan liiton suunnittelujohtaja Ruut-Maaria Rissanen.
Live case -metodi pitää kiinni ajassa
Scale-upit ovat vahvan kasvun yrityksiä, joilla on potentiaalia saavuttaa hyvä asema myös globaaleilla markkinoilla. Suomen ja muiden Pohjoismaiden vahvasta ekosysteemistä huolimatta vain harva lupaavakaan start-up-yritys onnistuu nousemaan scale-up-luokkaan luomaan uusia työpaikkoja ja hyvinvointia. Kasvuloikka vaatii rohkeutta ja riskinottoa sekä toimintaympäristöä ja yrityskulttuuria, jossa kasvu on mahdollista. Lisäksi yrityksen prosessien, käytäntöjen ja hierarkian on taivuttava skaalautumaan.
"Visio on scale-up-yritykselle tärkeä. Se ohjaa oikeaan suuntaan", Sepulveda korostaa perjantaiaamun luennossaan. Valkokankaalle heijastuu isoja nimiä ja tuttuja työkaluja Jeff Bezosista Simon Sinekiin ja kultaiseen ympyrään, asiakaslähtöisyyttä unohtamatta.
Scaling-up Business -moduulissa osallistujat perehtyvät nopean kasvun yritysten uniikkiin luonteeseen, keskeisimpiin riskeihin ja haasteisiin sekä strategioihin, joilla räjähtävää kasvua voidaan johtaa, kiihdyttää ja hallita menestyksekkäästi. Kaikella opetuksella on vankka tieteellinen perusta, mutta sen ankkuroivat käytännön työhön ja realiteetteihin muun muassa opintojaksolla vierailevat yritysvaikuttajat, jotka kertovat avoimesti omista kokemuksistaan ja jostakin ajankohtaisesta, teemaan hyvin istuvasta haasteesta.
Laukkasen mukaan live caset ovat hyvä tapa tuoda opintoihin kontekstivaihtelua ja ajankohtaisuutta. Osallistujien lisäksi case-yritykset hyötyvät niistä myös itse, kunhan tehtävänanto suunnitellaan hyvin. "Firmahan saa niissä ilmaista konsultointia kokeneilta liikkeenjohtajilta", Laukkanen toteaa.
Live case -projektit tarjoavat mahdollisuuden soveltaa opittua teoriaa käytäntöön. Samalla pääsemme kurkistamaan eri toimialojen todellisuuteen ja saamme antaa oman panoksemme niiden työhön, mikä tuntuu palkitsevalta."
Tällä opintojaksolla live case -yrityksiä ovat suomalaiset teknologia-alan scale-upit Treamer, Askem, Zapflow ja Falcony. Osallistujat on jaettu etukäteen kahdeksaan pienryhmään, joista jokainen perehtyy yhteen vierailijayritykseen.
Tehtävänä on tutustua yritykseen etukäteen, haastatella edustajaa tunnin mittaisessa workshopissa sekä analysoida yrityksen nykytilaa ja haasteita ja laatia toimenpide-ehdotuksia toiminnan skaalaamista varten. Lisäksi jokainen osallistuja laatii opintojakson jälkeen itsenäisen lopputyön oman pienryhmänsä live case -yrityksestä tai jostakin itselle tutusta scale-up yrityksestä.
"Live case -projektit tarjoavat mahdollisuuden soveltaa opittua teoriaa käytäntöön. Samalla pääsemme kurkistamaan eri toimialojen todellisuuteen ja saamme antaa oman panoksemme niiden työhön, mikä tuntuu palkitsevalta. Live case -projektit myös osoittavat, mitä eroa on tarkastella jotakin konseptia teoriassa ja sitten soveltaa sitä käytäntöön. Kouluttajilta ja asiantuntijoilta saatu palaute on ollut myös hyvin valaisevaa", sanoo Sumit Shah.
Yritysvaikuttaja piinapenkissä
Sepulveda jakaa perjantaina aamupäivällä ryhmille haastatteluun valmistautumista varten kysymyslomakkeet. "Kohdelkaa yritysten edustajia armottomasti älkääkä pelätkö antaa kritiikkiä. He arvostavat sitä", hän neuvoo. Silkkihansikkaita ei siis haastattelussa tarvitse käyttää.
Itse haastattelun aika on lounastauon jälkeen. Pienryhmistä kaksi jää luentosaliin grillaamaan Falconyn Konsta Vesteristä. Sepulvedan ohjeistuksesta on selvästi otettu onkeen, sillä kysymykset ovat tiukkoja. Mikä teidän yrityksenne strategia oikeastaan on? Mistä uudet asiakkaat löytyvät? Mitä tapahtuu, jos yhtäkkiä saatte miljoona uutta asiakasta? Miten palvelu skaalautuu? Mitä asiakaspalvelulle silloin tapahtuu? Mikä sinua henkilökohtaisesti motivoi? Kuvitellaan, että siirrymme viisi vuotta ajassa eteenpäin ja Falcony on menestynyt huippuhyvin. Mitkä ovat ne todennäköiset askeleet, jotka siihen ovat johtaneet? Mikä on se liima, joka pitää Falconyn perustajatiimin yhdessä? Mikä on yleisin syy potentiaalisille asiakkaille olla tarttumatta koukkuun?
Haastattelusta muodostuu hyvä, elävä, vilkas ja aktiivinen. Vesterinen vastaa osallistujien kysymyksiin yllättävänkin avoimesti ja pohdiskellen, ja jatkokysymyksiä sinkoilee.
Myöhemmin iltapäivällä osallistujat keskustelevat analyyttisesti haastattelusta ja sen synnyttämistä oivalluksista. Reflektointi on rehellistä ja naurukin raikaa. Valmistautuminen lauantain presentaatioon on alkanut.
Sitä ennen on kuitenkin vielä kahden perjantai-iltapäivän keynote-luennon aika. Paikan päällä Helsingin Töölössä suomalaisen avaruustekniikka-alan yrityksen Iceyen toimitusjohtaja Rafal Modrzewski kertoo, miten Aalto-yliopiston piensatelliittiohjelmasta ponnistaneesta ideasta kasvoi satojen miljoonien eurojen arvoinen yritys, jonka tutkasatelliitteja pidetään maailman parhaina.
Toisen keynote-esityksen pitää yhdysvaltalaisen Hyland Softwaren globaaleista palveluista vastaava johtaja Valtteri Vesikallio videoyhteydellä kotoaan Ohiosta käsin. Hän pureutuu puheenvuorossaan dataan ja metriikkaan, mutta myös organisaatiorakenteeseen ja -kulttuuriin.
Esitysten jälkeen on aikaa kysymyksille. Ainakin kymmenen kättä nousee taas heti pystyyn, eikä tyypillisestä suomalaisesta tuppisuisuudesta ole tietoakaan.
"Maailmanlaajuisesti tunnustettujen yritysjohtajien puheenvuorot olivat erittäin antoisia. He jakoivat hyvin avoimesti omia kokemuksiaan ja kertoivat myös tekemistään virheistä, mikä on oppimisen kannalta kriittisen tärkeää", sanoo Lucja Wanicka, joka työskentelee konsulttina energiasektoriin ja biotalouteen erikoistuneessa AFRY Management Consultingissa.
Keskustelu jatkuu kahvitauoilla
Lauantaiaamu käynnistyy perjantain tapaan eilisen päivän annin ruotimisella. Puhe polveilee, osallistujat argumentoivat innokkaasti eikä naurulta vältytä nytkään. Etenkin ajatustenvaihto johtajuuden kahdesta puolesta –leadereista ja managereista – herättää intohimoa, samoin kunkin osallistujan henkilökohtaisten ominaisuuksien puntarointi.
Aalto EE:n Senior Advisor Ben Nothnagelin aiemmalla opintojaksolla jakamat opit ovat selvästi puhutelleet. Keskustelu rönsyää niin innokkaasti, että lopulta Sepulveda joutuu keskeyttämään sen, jotta aikataulusta ei lipsuttaisi liikaa.
"Mahtava debatti! Tämä on näiden neljän päivän ehdottomasti paras keskustelu", hän silti sanoo ja vaikuttaa tyytyväiseltä, iloiselta ja innostuneelta itsekin. Motivoituneet opiskelijat lienevät kouluttajan paras palkinto.
Lauantaiaamupäivä kuluu muun muassa organisaatiokulttuurin, luottamuksen rakentamisen ja tiimidynamiikan parissa. "On väärin kysyä, miten saamme työntekijöistämme mahdollisimman paljon irti. Sen sijaan pitäisi kysyä, miten luomme ympäristön, jossa työntekijät voivat tehdä parhaansa", julistaa Simon Sinek videolla.
Sepulveda esittelee hollantilaisen suklaavalmistajan Tony's Chocolonelyn esimerkkinä yrityksestä, joka on aidosti panostanut tällaisen organisaatiokulttuurin luomiseen. Se on siis ihan oikeasti mahdollista.
Kahvitauot venyvät tänäänkin, koska päivän aikana käsitellyt teemat herättävät spontaania keskustelua. Osasyyllinen venymiseen on tosin kahvikone, josta saa valutettua vain yhden kupillisen erikoiskahvia kerrallaan. Minuutit juoksevat, kun hyvän kahvin perässä on parikymmentä ihmistä.
Yksinkin voi edetä nopeasti, mutta voi olla viisaampaa pyrkiä vieläkin pidemmälle yhdessä. Liiketoimintakin on loppujen lopuksi joukkuelaji."
Keskustelun merkitystä ei silti pidä vähätellä, vaikka se saattaakin panna aikataulut uusiksi. Lucja Wanicka peräänkuuluttaa enemmän avointa keskustelua ja tiedon jakamista myös yritysmaailmaan.
"Useampikin kouluttaja korosti mentorien ja sponsorien tärkeyttä. Me ihmiset opimme parhaiten toisiltamme, ja siksi tiedon jakamiseen pitäisi rohkaista paitsi yritysten sisällä myös organisaatioiden ja toimialojen välillä. Yrityksen kasvuvaiheessa kannattaa tehdä tietoinen päätös pyytää apua ja neuvoja. Yksinkin voi edetä nopeasti, mutta voi olla viisaampaa pyrkiä vieläkin pidemmälle yhdessä. Liiketoimintakin on loppujen lopuksi joukkuelaji", Wanicka sanoo.
Ryhmän tuki kantaa
Valtaosa lauantaipäivästä menee live case -presentaatioiden parissa. Kun kello lähestyy puoltapäivää, pienryhmät hajaantuvat eri puolille ikonista Aalto-yliopisto Töölön rakennusta valmistelemaan esityksiä ja ehtivät jossakin rakosessa myös lounastamaan.
Opintojakso huipentuu live case -presentaatioihin. Luentosalin ilmassa on aistittavissa innostusta mutta myös jännitystä. Tämä lienee niitä hetkiä, kun osa paikallaolijoista joutuu seikkailemaan mukavuusalueensa ulkopuolelle. Ryhmän tuki onneksi kantaa, jo tutuksi tulleessa porukassa uskaltaa tehdä myös itselle vieraampia juttuja.
Sepulveda kommentoi esityksiä tuoreeltaan, samoin toinen samaa yritystä analysoinut pienryhmä. Keskustelu on nytkin ystävällistä ja erilaisia näkemyksiä kunnioittavaa, mutta samalla reipasta ja räiskyvää.
"Mehän puhuisimme tämän koko neljä päivää keskenämme, jos joku ei vähän toppuuttelisi ja ohjaisi päivän kulkua", Ruut-Maaria Rissanen nauraa.
Rissanen summaa menneet päivät intensiivisiksi ja inspiroiviksi. Oppimista on hänen mukaansa tapahtunut paljon ja ajatuksia herännyt. Myös toinen osallistuja kiittää keskusteluja ja opintojakson onnistunutta suunnittelua.
"Paljon hyviä puhujia, joista jokaisella on osittain samaa, osittain eri asiaa, mikä rikastuttaa keskustelua, kun tulee useampia näkökulmia. Päivät ovat menneet eteenpäin strukturoidusti ja nopeasti", hän sanoo.
Vaikuttaa siltä, että Fabian Sepulvedan ykköstavoite tälle opintojaksolle on täyttynyt. "Toivon, että olette saaneet edes vähän inspiraatiota omaan työhönne. Se on minulle kaikkein tärkeintä", hän lausuu päivän viimeisiksi sanoiksi.
Aalto EE:lla on kaksi liikkeenjohdon MBA-ohjelmaa: Aalto MBA ja Aalto Executive MBA (EMBA). Ohjelmiemme osallistujat käyvät opintojensa aikana läpi muutos- ja kehitysprosessin, joka kattaa sekä henkilökohtaisen johtajuuden että kyvyn ymmärtää, miten muuttuva liiketoimintaympäristö heijastuu omaan organisaatioon. Lue lisää