Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Tunteiden rooli on ratkaiseva muutoksen johtamisessa – maailmanluokan puhujat jakoivat ajatuksiaan Aalto EE:n tapahtumassa
Edellinen sivu Michael L. Tushman Harvard Business Schoolista oli yksi tilaisuuden puhujista. Kuvat: Johnny Jussila / Aalto EE
Digitalisaatio Johtaminen Vastuullisuus

Tunteiden rooli on ratkaiseva muutoksen johtamisessa – maailmanluokan puhujat jakoivat ajatuksiaan Aalto EE:n tapahtumassa

Professori Michael L. Tushman Harvard Business Schoolista, professori Timo Vuori Aalto-yliopistosta ja hallituksen puheenjohtaja Sari Baldauf Nokiasta puhuivat tunteiden voimasta.

Anu Haapala, 21.10.2024

|

Artikkelit

"Suuret yritykset, jotka kohtaavat suuria muutoksia, menevät melkein aina väärään suuntaan", sanoi emeritusprofessori Michael L. Tushman Aalto EE:n Executive Arena -tapahtuman yleisössä olleille johtajille.

Aalto-yliopisto Töölössä tiistaina 15. lokakuuta järjestettyyn tapahtumaan ilmoittautui ennakkoon noin 120 vierasta eri organisaatioiden ylimmästä johdosta.

Arvostetun Harvard Business Schoolin professori Tushman on omistanut uransa strategisen innovaation, johtajuuden ja niin sanotun kaksikätisyyden tutkimiseen. Bisneskielessä kaksikätisyydellä tarkoitetaan yrityksen kykyä jatkaa nykyisen liiketoiminnan harjoittamista ja samalla innovoida uudenlaista liiketoimintaa.

Tämä kyky on ratkaisevan tärkeä kaikille yrityksille tulevaisuutensa turvaamiseksi. Erityisen ajankohtaista se on nyt, kun monet yritykset kohtaavat suuria muutoksia teknologisen kehityksen ja vaatimusten toimia vastuullisemmin myötä.

"Teidän tehtävänne johtajina on auttaa ihmisiä ja yrityksiä keksimään itsensä uudelleen."

 


Tushman korosti, että kahden strategisen pelin pelaaminen samanaikaisesti on todella vaikeaa.

 

Tushman korosti, että useimmat yritykset, koostaan riippumatta, kamppailevat tämän tasapainon kanssa. Hän huomautti, että ”kaksikätisyys” on erittäin vaikeaa. Hän viittasi puheessaan PwC:n tuoreeseen raporttiin, jonka mukaan 40 prosenttia toimitusjohtajista uskoo, että heidän organisaationsa eivät ole enää elinkelpoisia kymmenen vuoden kuluttua, jos ne jatkavat nykyisellä polullaan.

"Teidän tehtävänne johtajina on auttaa ihmisiä ja yrityksiä keksimään itsensä uudelleen", Tushman sanoi. Kahden strategisen pelin pelaaminen samanaikaisesti on tällöin avainasemassa – ja se on myös erittäin haastavaa.

”Asioiden tietäminen on paljon helpompaa kuin niiden tekeminen.”
 

Pidä nämä kaksi asiaa mielessä

Jotta voisi onnistua tasapainoilemaan sen välillä, että jatkaa olemassa olevan liiketoiminnan pyörittämistä ja uuden innovointia, Tushman kehotti pitämään kaksi seikkaa mielessä.

Ensinnäkin pitää varmistaa, että oma yritys oppii kilpailijoita nopeammin ja innovaatioille tarjotaan riittävästi tilaa. Kun sallitaan vapaus innovoida vapaasti, tuotetaan nopeasti iso määrä ratkaisuja. Niistä iso osa on roskaa – mutta roskan joukossa on kultahippusia.

Toisekseen johtajien täytyy kyetä hallitsemaan tunteita. Muutostilanteet herättävät aina tunteita ja niissä yrityksissä, joiden johtajat ovat taitavia tunteiden käsittelijöitä, menestytään paremmin kuin niissä, joissa tätä taitoa ei hallita.

Tunneälyn ja tunteiden huomioimisen tärkeyttä korosti myös toinen puhuja, professori Timo Vuori Aalto-yliopistosta. Vuoren aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet siihen, että tunteilla on merkittävä rooli strategiatyössä ja organisaatiomuutosten johtamisessa.
 


Timo Vuori tunnetaan hyvin entistä matkapuhelinjätti Nokiaa käsittelevistä tutkimuksistaan.

 

Vuori ja Tushman julkaisivat hiljattain tutkimusartikkelin Nokian vuoden 2011 päätöksestä ottaa Windows-alustan käyttöön matkapuhelimiinsa. Vuori esitteli tutkimuksen havaintoja puheessaan.

Tutkijat havaitsivat, että markkinoiden uudet tulokkaat voivat horjuttaa pitkäaikaisia uskomuksia ja aiheuttaa siten ahdistusta ja päätöksenteon haasteita ylimmän johdon keskuudessa.

Johtajat keskittyvät usein liian kapeasti yrityksensä kykyyn kilpailla uudella alustalla sen sijaan, että ne keskittyvät alustan yleiseen kilpailukykyyn. Muutokset liiketoiminnan rajoissa ja potentiaalisten yhteistyökumppaneiden emotionaalinen vetovoima  vaikuttavat merkittävästi heidän päätöksiinsä: johtajat suosivat usein emotionaalisesti houkuttelevia vaihtoehtoja.

”Häiriöitä tapahtuu, ja ne aiheuttavat tunteita. Ne, jotka hallitsevat niitä paremmin, voittavat todennäköisemmin kuin ne, jotka eivät osaa”, Vuori tiivisti puheensa.

 

Rakenna psykologista turvallisuutta työpaikalla

Sari Baldauf, joka on toiminut Nokian hallituksen puheenjohtajana vuodesta 2020, on tehnyt vaikuttavan uran Nokiassa ja muissa teknologiayrityksissä.

Vuonna 1998 Fortune-lehti valitsi hänet vaikutusvaltaisimmaksi naisjohtajaksi, ja vuonna 2022 Wall Street Journal tunnusti hänet menestyneimmäksi naisjohtajaksi.

Executive Arenan kolmantena pääpuhujana Baldauf kertoi haasteista ja kokemuksista, joita on itse kohdannut johtaessaan muutostilanteita.

Professori Tushmanin ja Vuoren tavoin Baldauf korosti tunteiden huomioimisen tärkeyttä erityisesti itsensä johtamisessa. Hän painotti myös psykologisesti turvallisten työympäristöjen tärkeyttä: niissä virheet ovat osa työtä, monimuotoisuutta arvostetaan ja ihmiset voivat olla aitoja itsejään.
 


Sari Baldauf painotti, miten tärkeää on se, että ihmiset saavat olla omia itsejään työpaikallaan. Patrick Furu Aalto EE:stä toimi yhtenä tilaisuuden juontajista.


Kysyttäessä, kuinka aitoutta voidaan lisätä työpaikoilla, Baldauf vastasi, että avain piilee luottamuksellisten suhteiden rakentamisessa.

Johtajilla täytyy olla emotionaalista herkkyyttä tarkkailla, mitä yhteisössä tapahtuu, ja taitoa saada ihmiset uteliaiksi ja innostumaan uusista asioista sen sijaan, että he näkisivät ne uhkana.

Baldaufin mukaan johtajilla on oltava kykyä strategiseen ennakointiin ja visiointiin: miltä maailma näyttää tulevina vuosikymmeninä?

"Osaamisen rakentaminen on aloitettava nyt, jotta voi vastata tarpeisiin, joita on kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden kuluttua", hän sanoi.
 


Sari Baldauf, Michael L. Tushman ja Timo Vuori paneelikeskustelussa.


Timo Lassy Trio esiintyi tilaisuudessa ja esitti jazzklassikoiden lomassa puhujien toivekappaleita.


Noin 120 johtajaa ilmoittautui mukaan tilaisuuteen.

Mitä?

Executive Arena on ainutlaatuinen tapahtumasarja, joka tuo yhteen organisaatioiden päätöksentekijät keskustelemaan laajoista ja ajankohtaisista teemoista, kuten muutoksen johtamisesta, johtamiskulttuurista, vastuullisuudesta ja tekoälystä, käytännön kokemusten ja esimerkkien kautta. Tilaisuuksissa käsitellään yhtä tai useampaa ajankohtaista teemaa Aalto-yliopiston professoreiden ja muiden alansa huippujen alustuksella sekä verkostoidutaan ja jaetaan kokemuksia. Seuraava Executive Arena järjestetään vuonna 2025.

 

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä!

Ulla-Maija Uusitalo
Director, Sales and Account Management
Aalto EE
010 837 3776
ulla-maija.uusitalo@aaltoee.fi


Palaa Aalto Leaders' Insight -pääsivulle

Löydä lisää luettavaa ja kuunneltavaa