Asiakkuuspäällikkö Juulia Ukkonen-Wallmeroth kertoo nauttivansa työstään DigiFinland Oy:ssä.
”Olen ollut nykyisessä työssäni nyt reilut kolme vuotta. DigiFinland on erityistehtäväyhtiö, joka kehittää esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuoltoon vaikuttavia ja yhdenvertaisia julkisia digipalveluita”, Ukkonen-Wallmeroth taustoittaa.
”Työnkuvani on monipuolinen ja innostava. Asiakasyhteistyön ohella tehtäviini kuuluu muun muassa myynti ja markkinointi, sekä palveluiden sopimushallinta. Parasta työssäni on vuorovaikutus asiakkaiden kanssa. Ratkaisujen keksiminen asiakkaiden tarpeisiin ja vastausten löytäminen asiakkaiden kysymyksiin tuottavat minulle iloa joka päivä.”
Suomen valtion, hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän omistama DigiFinland panostaa nyt voimakkaasti asiakasymmärryksen vahvistamiseen.
Ukkonen-Wallmerothin rinnalle on rekrytoitu kolme uutta asiakkuuspäällikköä, ja organisaatioon on palkattu uusi kaupallinen johtaja vastaamaan asiakkuuksien hoidosta.
”Myös meidän vanhojen työntekijöiden osaamista on vahvistettu. Minä pääsin ammentamaan uusia ideoita työhöni Key Account Manager -koulutuksesta”, Ukkonen-Wallmeroth sanoo.
Ukkonen-Wallmeroth kertoo päätyneensä Aalto EE:n valmennukseen, koska hän halusi ensiluokkaisen koulutuskokemuksen.
”Minulla oli mielessäni useita teemoja, joihin tahdoin syventyä: Mitä kaikkea asiakasarvo voi olla? Miten asiakasymmärrystä voi kartoittaa? Miten asiakasarvoa luodaan ja kehitetään asiakasymmärryksen pohjalta?”
”Key Account Manager -koulutus näytti vastaavan kaikkia toiveitani. Tiesin myös, että Aalto EE:n laatuun voi luottaa. Osallistuin edellisessä työssäni Aalto EE:n koulutukseen ja se oli kaikin puolin positiivinen kokemus”, Ukkonen-Wallmeroth toteaa.
Käytännönläheisiä työkaluja ja nopeita oivalluksia
Ukkonen-Wallmeroth sai koulutuksesta paljon eväitä työhönsä DigiFinlandilla, niin lyhyellä kuin pidemmällä aikavälillä.
”Valmennus tarjosi enemmän kuin osasin odottaa. Sain jo koulutuksen aikana monia nopeita oivalluksia, jotka pystyin saman tien ujuttamaan omaan arkityöhöni”, Ukkonen-Wallmeroth mainitsee.
Sain jo koulutuksen aikana monia nopeita oivalluksia, jotka pystyin saman tien ujuttamaan omaan arkityöhöni.
”Esimerkiksi asiakkuuksien hoitomalleihin, sekä myynti- ja asiakassuunnitelmien tekoon sain erinomaisia ideoita, jotka otin välittömästi käyttöön.”
Ukkonen-Wallmeroth tähdentää, että valmennus antoi paljon muutakin kuin nopeita voittoja.
”Minulla on kirkas ajatus siitä, mitä Key Account Manager -koulutuksessa opittuja asioita lähden meillä DigiFinlandilla seuraavaksi edistämään. Asiakasarvon kehittäminen on ensimmäisenä työlistallani. Saimme asiakasarvon tunnistamiseen ja kasvattamiseen todella käytännönläheisiä työkaluja. Odotan innolla niiden hyödyntämistä”, hän sanoo.
”Koulutuksen sisältö oli kuitenkin niin kattava, että minulle jää senkin jälkeen vielä aimo annos hyviä ideoita pinoon. Voin nyt jatkaa omaa ammatillista polkua uusin eväin, ja palata aina sopivan hetken tullen koulutusmateriaalien pariin poimimaan omiin prosesseihini ja työskentelymalleihini jotain uutta.”
Vuorovaikutus rikasti oppimista
Ukkonen-Wallmeroth kuvailee opiskelukokemusta Key Account Manager -valmennuksessa erinomaiseksi.
”Meillä oli kolme kouluttajaa, jotka olivat paitsi todella asiantuntevia, myös erittäin helposti lähestyttäviä ja innostavia”, hän muistelee.
Vuorovaikutus ryhmässä rikasti ja syvensi oppimista merkittävästi, kun sai kuulla, miten avainasiakastyöskentelyä tarkastellaan ja kehitetään eri toimialoilla.
”Pidin siitä, että jokaiseen koulutuspäivään kuului paljon ryhmäkeskusteluja. Se tarjosi hienon mahdollisuuden ammentaa tuoreita näkemyksiä ja oivalluksia muiden osallistujien ammatillisista kokemuksista”, Ukkonen-Wallmeroth sanoo.
”Osallistujilla oli todella vahvaa substanssiosaamista monilta eri aloilta. Vuorovaikutus ryhmässä rikasti ja syvensi oppimista merkittävästi, kun sai kuulla, miten avainasiakastyöskentelyä tarkastellaan ja kehitetään eri toimialoilla”, hän jatkaa.
Ukkonen-Wallmeroth huomauttaa, että kauniilla oppimisympäristöllä oli hänelle myös iso merkitys.
”Aalto EE:llä on valtava taidekokoelma. Kahvitauoilla tuntui melkein siltä, kuin olisin ollut taidenäyttelyssä. Oli ilo ja etuoikeus päästä oppimaan uutta niin ihastuttavassa ympäristössä”, hän sanoo hymyillen.
”Laatu on selvästi Aalto EE:n brändin ytimessä. Se on aistittavissa monella tavalla: korkeatasoisessa koulutuksessa, huippuunsa hiotuissa käytännön järjestelyissä – ja myös siinä, että tilasuunnitteluun, taiteeseen ja visualisuuteen panostetaan”, hän pohtii.
Antoisa valmennus sopii monille
Ukkonen-Wallmeroth sanoo suosittelevansa lämpimästi Key Account Manager -koulutusta.
”DigiFinlandilla me asiakkuuspäälliköt olemme aina asiakkaiden ensikontakti. Meidän tehtävänämme on ymmärtää asiakkaiden toiveet ja tarpeet ja löytää keinot niiden täyttämiseen. Key Account Manager -koulutus antoi minulle valmiuksia tehdä työtäni entistä paremmin”, hän painottaa.
Sisältö on niin monipuolinen, että kokeneet konkaritkin saavat varmasti uusia tarkastelukulmia asiakkuuksien kehittämiseen ja johtamiseen.
Ukkonen-Wallmerothin mukaan koulutus sopii monenlaisille osaajille.
”Key Account Manager -valmennus on erinomainen reflektiopinta omaan ammatilliseen osaamiseen ja uusien näkökulmien oivaltamiseen.”
”Sisältö on niin monipuolinen, että kokeneet konkaritkin saavat varmasti uusia tarkastelukulmia asiakkuuksien kehittämiseen ja johtamiseen. Jos on astumassa uuteen, valmennus tarjoaa todella hyvän pohjan ponnistaa asiakas- ja myyntityön vankaksi ammattilaiseksi”, Ukkonen-Wallmeroth kiteyttää.