Vuonna 1932 perustettu Sarlin Oy tunnetaan teollisen paineilman, ympäristöystävällisen energiateknologian ja teollisen automaation edelläkävijänä. Työntekijät tuntevat Sarlinin myös perheyrityksenä, jossa henkilökuntaa todella arvostetaan.
“Meillä on tavoitteena olla alamme paras työpaikka”, henkilöstöjohtaja Reeta Paavilainen kiteyttää.
Työyhteisö on Reeta Paavilaisen mukaan parhaimmillaan, kun siinä on erilaisia osaajia ja taustoja.
”Olimme juuri pohtimassa markkinoinnin resursoimista ja kehittämistä, kun Aalto EE otti yhteyttä. Kokenut projektijohtaja F.E.C -rekrytoiva koulutusohjelma kuulosti hyvältä keinolta löytää juuri meille sopiva osaaja markkinointipäälliköksi”, Paavilainen muistelee.
Saimme riveihimme erittäin motivoituneen, rautaisen markkinoinnin ammattilaisen, joka solahti todella hyvin organisaatioomme.”
Reeta Paavilainen kertoo F.E.C-yhteistyön olleen Sarlinin näkökulmasta oikein onnistunut kokemus, sillä se johti rekrytointiin.
”Saimme riveihimme erittäin motivoituneen, rautaisen markkinoinnin ammattilaisen, joka solahti todella hyvin organisaatioomme”, Paavilainen sanoo.
Tätä nykyä Sarlinin markkinointipäällikkönä työskentelevä Miila Huttunen teki Reeta Paavilaiseen lähtemättömän vaikutuksen jo ensitapaamisella.
”Haastattelimme tietysti Miilan ennen kuin hän aloitti työskentelyn meillä. Jo haastattelun aikana minulle tuli vahva tunne, että nyt löytyi. Kuten Kaarle Kustaa aikoinaan sanoi Silviasta: Det sa bara klick!” Paavilainen naurahtaa.
Riskitön tilaisuus yritykselle ja työntekijälle
Miila Huttunen kertoo lähteneensä Kokenut projektijohtaja F.E.C -koulutusohjelmaan, koska se tarjosi riskittömän mahdollisuuden sekä yritykselle että kokeneelle osaajalle.
”Olin ollut työelämässä jo liki 30 vuotta, vastuullisissa markkinointitehtävissä suurissa suomalaisyrityksissä. Edellinen työpaikkani oli hyvä työyhteisö, mutta koin urautuneeni omassa työssäni”, Huttunen taustoittaa.
”Tiesin, että minulla olisi aikaa tehdä vielä yksi ura. Halusin löytää uusia haasteita ja näkökulmia, innostua uudesta! Niinpä hyppäsin edellisestä työstäni pois ja uusia haasteita etsiessä minulle tarjoutui mahdollisuus lähteä mukaan F.E.C-ohjelmaan. Se kuulosti minusta aika täydelliseltä keinolta kurkata raamien ulkopuolelle ja ajankohtaistaa osaamistani”, Huttunen toteaa.
F.E.C-ohjelma oli Huttusen mukaan erinomainen kokemus.
Kokenut projektijohtaja F.E.C -koulutus tarjosi erittäin ajankohtaista ja mielenkiintoista oppia."
”Sarlin sai puolen vuoden ajan nähdä, mitä osaan ja millainen potentiaali minussa on. Samalla, kun sain näyttää kynteni, minulla oli aikaa tutustua mahdolliseen työnantajaan ja työyhteisöön. Ohjelman päätyttyä tiesin haluavani ehdottomasti työskennellä Sarlinilla – ja Sarlinilla tiedettiin, että he haluavat vastuulliseen tehtävään juuri minut”, Huttunen tähdentää.
”Sarlinilla työskentelyn ohella sain uudistaa osaamistani Aalto EE:llä huippukouluttajien ohjauksessa. Se oli etuoikeus. Kokenut projektijohtaja F.E.C -koulutus tarjosi erittäin ajankohtaista ja mielenkiintoista oppia. Mikä parasta, koulutuksen sisältö oli huolella kohdennettu ammattilaisille, joilla on kilometrejä takana ja vahva osaaminen”, Huttunen lisää.
Mentorointi on tärkeä osa kokemusta
Reeta Paavilainen toimi Miila Huttusen mentorina koko koulutuksen ajan.
”Yritysten ei kannata lähteä mukaan tällaiseen ohjelmaan sillä ajatuksella, että otetaan kokenut käsipari toviksi töihin, kun kerran edullisesti saadaan. Yhteistyön pitää lähteä liikkeelle konkreettisesta tarpeesta ja työntekijän tukemiseen on allokoitava aikaa ja resursseja”, Paavilainen painottaa.
Reeta Paavilainen ja Miila Huttunen sparrailivat säännöllisesti koko koulutusohjelman ajan.
”Meillä oli joka toinen viikko varattu tunnin tapaaminen mentorointiin, minkä lisäksi kävimme paljon hyviä keskusteluja esimerkiksi tiimipalavereissa. Pohdimme yhdessä, kuinka Miila voisi rakentaa markkinoinnistamme aidosti liiketoimintaa tukevan kokonaisuuden”, Paavilainen sanoo.
”Miila sai alusta asti aika vapaat kädet toteuttaa asioita. Hänellä oli monia erinomaisia ideoita, joita emme olleet osanneet edes ajatella. Niistä oli helppo todeta, että hieno juttu, ei muuta kuin kaasu pohjaan”, Paavilainen kertoo.
”Reeta oli loistava mentori. Hän oivalsi kokemukseni ja potentiaalini ja valjasti sen täysillä käyttöön”, Huttunen kiittelee.
”Totta kai uutena ihmisenä esittelin välillä myös suunnitelmia, jotka eivät istuneet Sarlinin tapaan toimia. Kävimme kaikesta avointa keskustelua ja lähdimme sitten edistämään niitä projekteja, jotka olivat juuri siihen hetkeen parhaita”, Huttunen mainitsee.
Tärkeitä hankkeita, jotka kantavat nyt hedelmää
Miila Huttunen sai puolessa vuodessa paljon aikaan. Hän järjesti muun muassa useita työpajoja, joissa hän määritteli yhdessä Sarlinin eri toimintojen kanssa yrityksen asiakastyypit ja loi markkinoinnin kehittämispolulle perustan.
Kokenut projektijohtaja F.E.C -koulutusohjelman aikana syntyi myös yrityksen somestrategia ja ensimmäinen yritysvideo. Isoimpana projektina Huttunen toteutti Sarlinille laajan asiakasmielikuvatutkimuksen, joka alkaa nyt kantaa hedelmää.
”Minun tehtävänäni oli luoda Sarlinille liiketoiminnan tarpeista lähtevä strateginen markkinointi. Se oli erittäin mieluisa haaste”, Huttunen kertoo.
”Sarlin toimii hyvin teknisellä alalla ja markkinointi oli aiemmin ollut suhteellisen reaktiivista. Markkinointia toteutettiin jokaiselle toiminnolle ja tuotantolinjalle erikseen, aina tarpeen mukaan. Nyt olemme synkronisoineet markkinoinnin suunnitelmia niin, että eri funktiot ja tuotelinjat voivat hyödyntää niitä ristiin, mistä on kaikille etua”, Huttunen kuvailee.
Minun tehtävänäni oli luoda Sarlinille liiketoiminnan tarpeista lähtevä strateginen markkinointi. Se oli erittäin mieluisa haaste."
Miila Huttunen korostaa saaneensa työhönsä merkittävästi tukea koko työyhteisöltä.
”Minut otettiin Sarlinilla upeasti vastaan. Kukaan ei suhtautunut niin, että nyt tänne tuli joku väliaikainen työharjoittelija. Aina kun buukkasin palavereja saadakseni lisätietoa, jakoivat kaikki auliisti informaatiota ihan johtoryhmätasoa myöten. Briiffaamiseen ja perehdyttämiseen käytettiin reilusti aikaa ja ihmiset olivat aina innostuneita vaihtamaan ajatuksia kanssani”, Huttunen sanoo.
”Tiedän, että minulla kävi tässä suhteessa erittäin hyvä tuuri. Ei ole missään nimessä itsestäänselvyys, että kaikkialla toimittaisiin yhtä hyvin kuin Sarlinilla tehtiin”, Huttunen pohtii.
Huippukouluttajat, uutta osaamista ja tärkeä F.E.C-yhteisö
Kokenut projektijohtaja F.E.C -rekrytoiva koulutusohjelman valmentajat ja muut osallistujat saavat Miila Huttuselta paljon kiitosta.
”Ryhmässämme oli 20 kokenutta ammattilaista ja F.E.C-yhteisöllä oli minulle iso merkitys. Meillä oli hyvin antoisia keskusteluja. Saimme toisiltamme hyödyllisiä näkökulmia ja palloseinän kaikkiin asioihin – niin haasteisiin kuin onnistumisiin – joita matkan varrella tuli vastaan”, Huttunen sanoo.
”Valmentajat olivat aivan huippuja. Sain heiltä tärkeitä eväitä projektien johtamiseen ja uutta näkemystä siihen, miten ajankohtaiset trendit ja teknologiat vaikuttavat omaan työhöni. Koulutuksen ansiosta minulla on esimerkiksi syvällisempää ymmärrystä vihreästä siirtymästä ja rohkeutta käyttää tekoälyä työssäni.”
”Koulutus auttoi minua myös oivaltamaan, miten laaja-alainen ja vahva osaaminen minulla oli jo entuudestaan, ja mikä minua työssäni motivoi. Se oli todella arvokasta”, Huttunen huomauttaa.
Koulutuksen ansiosta minulla on esimerkiksi syvällisempää ymmärrystä vihreästä siirtymästä ja rohkeutta käyttää tekoälyä työssäni.”
Miila Huttunen vakinaistettiin Sarlinin markkinointipäälliköksi heti F.E.C-koulutusohjelman päätteeksi.
”Uusi työni ja työyhteisöni ovat kuin minulle tehtyjä. Vastaan nyt markkinoinnin kokonaisvaltaisesta strategisesta kehittämisestä: esimerkiksi brändistä, ydinviesteistä ja niiden vaikuttavuudesta, kanavavalinnoista ja budjetoinnista”, Huttunen luettelee.
Muiden töiden ohella Miila Huttusella on työn alla myös Sarlinin verkkosivujen uudistaminen.
”Kyseessä on iso projekti, joka vaatii rautaista otetta projektijohtamiseen. On ollut ilo katsoa, kuinka Miila projektia johtaa. Miila ei ole ainoastaan kehittämismyönteinen – hänellä on selvästi DNA:ssa se, että hän etsii aina keinoja tehdä asiat vielä paremmin. Olemme enemmän kuin tyytyväisiä uuteen markkinointipäällikköömme”, Reeta Paavilainen sanoo.
Autamme organisaatioita rekrytoivien koulutusohjelmiemme avulla löytämään osaavia tekijöitä.