Brand and Content Manager, Creative Lead Mirjana Saunamäki vastaa Suomessa K-Raudan brändistä ja johtaa K-Raudan luovaa suunnittelua ja sisällöntuotantoa.
“Nautin työstäni. Se on hauska jatkumo aiemmille tehtävilleni K-ryhmässä. Toteutan nyt ketjumarkkinoinnissa brändistrategiaa, jota olin edellisessä työssäni rakentamassa”, Saunamäki taustoittaa.
Saunamäki sai vetovastuun K-Raudan brändistä syksyllä 2023. Hän osallistui samana syksynä Aalto EE:n Digiajan markkinoinnin johtaminen -koulutusohjelmaan.
“Siirryin strategisemmista kehitystehtävistä operatiivisempaan markkinointiin. Minusta se oli otollinen aika sparrata omia ajatuksiani – tarkastella, olemmeko menossa oikeaan suuntaan ja kysymmekö oikeita kysymyksiä.”
Halusin alan uusinta ja keskeisintä tietoa, sekä päästä vaihtamaan ajatuksia muiden alan ammattilaisten kanssa.
Saunamäki kertoo etsineensä laaja-alaista koulutusta, joka tarjoaisi parhaita käytäntöjä hänen uuden työnsä tueksi.
“Halusin alan uusinta ja keskeisintä tietoa, sekä päästä vaihtamaan ajatuksia muiden alan ammattilaisten kanssa.”
”Koulutusohjelman kuvaus vakuutti minut. Jos olisin saanut suunnitella itselleni juuri senhetkiseen tilanteeseen täydellisen valmennuksen, niin aika lailla vastaavan rakenteen olisin luonut”, Saunamäki sanoo.
Hän myöntää pohtineensa, olisiko koko syksyn jatkuva koulutus turhan raskas yhtälö uuden työn rinnalla.
”Se oli turha huoli. Koulutus ei ollut lainkaan kuormittava kokemus, päinvastoin. Oli antoisaa ja hyödyllistä päästä uusimman tiedon äärelle samalla kun aloitin uuden työn.”
Konkreettisia ohjenuoria kattotavoitteista käytännön mittareihin
Tuloksellinen markkinointi ja mittaaminen olivat Saunamäen lempiteemoja Digiajan markkinoinnin johtaminen -koulutusohjelmassa.
Sain hyvin konkreettisia ohjenuoria, aina tuloksellisen markkinoinnin kattotavoitteista käytännön mittareihin asti.
”Sain hyvin konkreettisia ohjenuoria, aina tuloksellisen markkinoinnin kattotavoitteista käytännön mittareihin asti. Koulutus tarjosi viitekehyksen, jonka avulla tarkastelen nyt tavoitteita ja vaikuttavuutta K-Raudan markkinoinnissa entistä kriittisemmin. Se oli todella iso anti”, Saunamäki korostaa.
Saunamäki kertoo saaneensa koulutuksesta myös uusia ajatuksia datan kommunikoinnista.
”Keskustelimme paljon siitä, ettei tiedolla johtamisen lähtökohtana ole vain tarjota kaikille pääsyä datan äärelle”, hän toteaa.
”Data on tarinoitettava olennaisiin löydöksiin ja sitä kautta tuettava yhteistä ymmärrystä. Hyvä tarina on sellainen, jonka jokainen osaa kertoa eteenpäin. Näin varmistetaan, että tiedolla johtaminen ja sen tuoma yhteinen ymmärrys läpäisee koko organisaation.”
Koulutus tarjosi Saunamäelle myös arvokkaita ideoita kanavakohtaisiin strategioihin.
”Koulutuksessa käytiin läpi markkinointia kattavasti sekä B2B- että B2C-näkökulmista. Olen palannut usein koulutusmateriaaleihin ja hyödyntänyt niistä ammennettuja oppeja sisältöstrategiamme kehityksessä.”
Uusia näkökulmia ja tärkeitä muistutuksia
Saunamäki korostaa valmennuksen olleen eheä, huolellisesti kuratoitu kokonaisuus.
”Kaikki teemat olivat innostavia ja relevantteja. Niistä oli helppo nostaa uusia näkökulmia ja suuntaviivoja omaan työhön”, Saunamäki kiteyttää.
Uusien oppien ohella koulutus auttoi myös palauttamaan mieleen asioita, jotka saattavat arjen kiireessä herkästi unohtua.
”Sain tärkeän muistutuksen siitä, ettei pidä antaa omien kokemusten vaikuttaa liiaksi markkinoinnin ratkaisuihin. Kokenut asiantuntijakin saa olla tässä tarkkana! Kun eri asiakkaiden tarpeissa löytää eroja, on ne uskallettava terävöittää ja jopa dramatisoida. Näin ne säilyvät tekevän tiimin muistissa ja erilaisia asiakastarpeita saadaan palveltua mahdollisimman hyvin”, hän painottaa.
Vertaistuki auttoi kirkastamaan omia ajatuksia
Koulutusohjelman käytännönläheisyys ja vertaisoppiminen saavat Saunamäeltä kiitosta.
“Kouluttajat korostivat heti aluksi, etteivät he tarjoa absoluuttisia totuuksia, vaan punnittuja nostoja oman kokemuksensa perusteella. Se antoi hyvän pohjavireen vertaiskeskusteluille ryhmässä.”
Saunamäki toteaa pitäneensä erityisesti siitä, että jokaisessa vertaisoppimistapaamisessa pyöräytettiin pöytäjärjestys uusiksi.
Keskustelimme paljon esimerkiksi jatkuvan muutoksen ja tekoälymurroksen vaikutuksista markkinointiin.
”Kaikki pääsivät vaihtamaan ajatuksia kaikkien kanssa ja vuoropuheluissa nousi aina esiin uusia, tärkeitä näkökulmia. Vertaistuki auttoi kirkastamaan omia ajatuksiani. Keskustelimme paljon esimerkiksi jatkuvan muutoksen ja tekoälymurroksen vaikutuksista markkinointiin.”
”Samalla puhuimme siitä, ettei markkinointi ole rakettitiedettä. Kun perusasiat ovat kunnossa ja markkinoinnin tavoitteet selvää jatkumoa liiketoiminnan tavoitteille, pääsee jo pitkälle”, hän huomauttaa.
Pieteetillä suunniteltu koulutuskokonaisuus
Saunamäki kertoo suosittelevansa mielellään Digiajan markkinoinnin johtaminen -koulutusta.
Olen palannut valmennuksen jälkeen säännöllisesti oppimateriaalien ja koulutuksen aikana kokoamani työkirjan pariin.
”Koulutus oli erittäin sujuva kokonaisuus, joka tuki omaa työtäni. Olen palannut valmennuksen jälkeen säännöllisesti oppimateriaalien ja koulutuksen aikana kokoamani työkirjan pariin. Ne auttavat maadoittamaan ajatteluani. Niihin kiteytetyt opit ja viittaukset lisätietoon kulkevat nyt työarkeni rinnalla, tukemassa ison kuvan ja olennaisten asioiden priorisointia”, hän mainitsee.
”Kokemus oli kaikin puolin positiivinen. Minua ilahdutti erityisesti Aalto EE:n henkilökunta. He olivat äärimmäisen kiinnostuneita koulutuksen onnistumisesta, varsinkin sen tarjoamasta konkreettisesta hyödystä osallistujille.”
”Pieteetillä suunniteltu koulutuskokonaisuus, loistava verkostoitumismahdollisuus, erinomaiset valmentajat – ja tietysti Aalto EE:n kaunis ja tunnelmallinen kampus taidekokoelmineen. Tätä koulutusta on ilo suositella”, Saunamäki sanoo.