Koulutuksia markkinoinnin, myynnin ja viestinnän osaamisen kehittämiseen

Asiakaskokemus liiketoiminnan ja organisaatiokulttuurin keskiössä on menestyneiden kaupallisten strategioiden ja konseptien ydin. Varmista myös organisaatiosi kyky mitata ja kehittää markkinoinnin ja myynnin vaikuttavuutta datan ja teknologian avulla.

Koulutuksissamme vahvistat strategista asiakkuus-, markkinointi-, myynti- ja viestintäosaamistasi. Avoimet sekä halutessasi yrityksellesi räätälöidyt kokonaisuudet varmistavat, että osaat asettaa tavoitteesi linjaan organisaation strategian ja kasvuodotusten kanssa.

Schedule Ota yhteyttä

Haluatko kuulla lisää markkinoinnin ja myynnin koulutuksistamme? Autamme löytämään sinulle ja yrityksellesi sopivimman ratkaisun. Ole meihin suoraan yhteydessä tai jätä yhteydenottopyyntö.

Elisabeth Pesola, Senior Competence Manager

+358 10 837 3816

elisabeth.pesola@aaltoee.fi

Julia Heinonen, Relationship Specialist

010 837 3784

julia.heinonen@aaltoee.fi

Lähetä yhteydenottopyyntö

Koulutusohjelmat

Ei tuloksia

  • 21.3. ja 26.–27.3.2025 (EN)
  • englanti
  • lähiopetus
  • Etuhinta

Negotiation Skills on käytännönläheinen ja tehokas koulutus, joka tarjoaa osallistujille syvällistä kokemusta neuvottelutaidoista, joita tukee viimeisimmät liiketoiminnan käytännöt ja oikean elämän case-esimerkit tuoden osallistujien vakuuttamistaidot uudelle tasolle. Ohjelma sopii esimerkiksi ylimmälle ja keskijohdolle, joiden vastuulla on liiketoiminta, myynti, asiakkuudet, osto tai muu sidosryhmien kanssa työskentely.

21.3. ja 26.–27.3.2025 (EN)

  • 3.4.–26.5.2025
  • suomi
  • lähiopetus
  • Etuhinta

Valmennus auttaa ymmärtämään tuloksellisen B2B-myynnin keskeisiä tekijöitä ja asiakkaan ostokäyttäytymistä muutoksessa, kun arvo, ei hinta, on määräävin tekijä. Myyntijohdolle suunnattu valmennus auttaa tunnistamaan, arvioimaan ja mallintamaan asiakkaalle tuotettavaa arvoa ja myynnin tuloksellisuutta asiakkaan liiketoiminnan parantamiseksi.

3.4.–26.5.2025

  • 9.–10.4.2025
  • englanti
  • lähiopetus

Ohjelma valmentaa löytämään ja kehittämään uusia, skaalautuvia liiketoimintaideoita tai uudistamaan nykyistä liiketoimintaasi ketterästi, innovatiivisesti ja asiakaskeskeisesti.

9.–10.4.2025

  • 26.–28.5.2025
  • englanti
  • lähiopetus

Saat kattavan käsityksen strategisesta markkinoinnista ja siitä, kuinka asiakaslähtöisyyden avulla toteutettava strateginen markkinointi on ratkaisevan tärkeä yrityksen kasvun edistämisessä.

26.–28.5.2025

  • 25.–26.8.2025
  • suomi
  • hybridi

Koulutuksesta saat monipuolisia näkökulmia viestintään osana vastuullista liiketoimintaa. Opit analysoimaan vastuullisuusviestinnän uskottavuuden lähtökohtia ja arvioimaan sekä omaa organisaatiota että sen toimintaa kestävän yhteiskunnan rakentajana.

25.–26.8.2025

  • 4.9.–4.12.2025
  • englanti
  • lähiopetus

Tämä kattava käytännönläheinen ohjelma tuo yhteen suomalaisten muoti-, design- ja lifestyle-brändien johdon ja asiantuntijat kehittämään asiakasymmärrystä, kaupallistamisstrategioita ja monikanavastrategioita kansainvälisille markkinoille.

4.9.–4.12.2025

  • 26.9. ja 1.–2.10.2025 (FI)
  • suomi
  • lähiopetus
  • Etuhinta

Negotiation Skills on käytännönläheinen ja tehokas koulutus, joka tarjoaa osallistujille syvällistä kokemusta neuvottelutaidoista, joita tukee viimeisimmät liiketoiminnan käytännöt ja oikean elämän case-esimerkit tuoden osallistujien vakuuttamistaidot uudelle tasolle. Ohjelma sopii esimerkiksi ylimmälle ja keskijohdolle, joiden vastuulla on liiketoiminta, myynti, asiakkuudet, osto tai muu sidosryhmien kanssa työskentely.

26.9. ja 1.–2.10.2025 (FI)

  • 6.10.–9.12.2025
  • suomi
  • lähiopetus
  • Etuhinta

Markkinoinnin johtaminen -ohjelman sisällön ytimessä ovat asiakaskokemuksen johtaminen, datan ja tiedon hyödyntäminen markkinoinnissa sekä markkinoinnin ja myynnin yhteistyö. Osallistujat syventyvät asiakaslähtöisestä näkökulmasta markkinointiin ja arvonluontiin sekä markkinoinnin tuloksellisuuteen ja kanavastrategioihin. Lisäksi ohjelmassa käsitellään brändin rakentamista osana kokonaisuutta.

6.10.–9.12.2025

  • 8.10.2025–6.2.2026
  • suomi
  • lähiopetus
  • Etuhinta

Ohjelma kehittää ymmärrystä asiakkuusstrategian merkityksestä yrityksen kokonaisstrategiassa ja tarjoaa työkaluja KAM-prosessin tavoitteelliseen kehittämiseen ja toteuttamiseen. Koulutuksen opeilla tehostat työskentelyäsi tärkeiden asiakkaiden kanssa ja otat haltuun käytännönläheisiä työkaluja asiakasprosessien kehittämiseen ja johtamiseen.

8.10.2025–6.2.2026

  • Kysy lisätietoa
  • englanti, suomi
  • Etuhinta

Liikkeenjohdolle ja myynnin ammattilaisille suunnattu ohjelma, joka tarkastelee hinnoittelua strategisesta näkökulmasta. Siinä syvennytään vaihtoehtoisiin strategioihin, joilla osallistuja kasvattaa ymmärrystään taloudellisen suorituskyvyn kasvattamisesta parempia hinnoittelupäätöksiä tekemällä. Ohjelma sopii esihenkilöille ja johtajille B2B-, palvelu- ja kuluttajamarkkinoilla, jotka vastaavat hinnoittelupäätösten suunnittelusta, arvioinnista, viestinnästä ja täytäntöönpanosta.

Kysy lisätietoa

Verkkokurssit

Esiinny ja viesti vaikuttavasti

Arvioitu opiskeluaika n. 12 tuntia

Essentials of Marketing and Sales

Arvioitu opiskeluaika n. 10 tuntia

Information Visualization

Arvioitu opiskeluaika n. 40 tuntia

Master Class: Kieliratkaisuja kansainvälistyville yrityksille

Service Management

Arvioitu opiskeluaika n. 12 tuntia

Asiakaskokemuksia

Sisältöjä aiheesta

Tilaa Aalto Leaders' Insight -uutiskirjeTilaa uutiskirje

Aalto Leaders' Insight -uutiskirjeessä saat ajankohtaisimmat Aalto Leaders' Insight -sisällöt, kutsuja avoimiin tapahtumiimme ja webinaareihin, tiedon tulevista valmennus- ja koulutusohjelmista sekä ennakkoilmoittautujan eduista.

Annan Aalto University Executive Education Oy:lle luvan käyttää yhteystietojani markkinoinnissa, esimerkiksi tiedottaakseen sähköpostitse koulutusohjelmatarjonnasta tai lähettääkseen kutsuja tapahtumiin. Voin päättää milloin tahansa, etten enää halua yhteydenottoja. Katso tietosuojapolitiikka

Digitalisaatio ja uusi teknologia nostaa markkinoinnin vaikuttavuuden myynnin rinnalla jälleen uudelle tasolle

Markkinoinnin peruskäsitteet eivät ole juurikaan muuttuneet viimeisten vuosikymmenien aikana. Erilaisia ismejä toki rantautuu keskusteluun vähän väliä, osan samanaikaisesti unohtuessa. Digitalisaatio on kuitenkin muuttanut markkinointia kaiken muun lomassa dramaattisesti, ja muutoksen vauhti kasvaa eksponentiaalisesti. Markkinoinnin vaikutus on ollut laskussa ja mainonnan kenttä on kohdannut perustavanlaatuisia muutoksia. Teknologioiden yleistyminen on kuitenkin elvyttänyt markkinointia ja tekoälystä on tullut jokapäiväinen markkinoinnin työkalu.

Asiakastarpeet muuttuvat jatkuvasti."

Yrityksen sisäisen markkinatiedon ja markkinasta saatavan datan hyödyntäminen on elintärkeää, jotta yritys pystyy tunnistamaan asiakkaat, partnerit, prospektit ja kilpailijat. Ilman tiedon strategista hyödyntämistä markkinaa ei pystytä analysoimaan ja tulkitsemaan riittävällä intensiteetillä. Asiakastarpeet muuttuvat jatkuvasti. Pelkkä asiakkaan ja markkinana kuunteleminen ei riitä, on pystyttävä ymmärtämään ja reagoimaan kuulemaansa

Yhteispeliä yhdistäen lyhyen ja pitkän aikavälin tulokset

Markkinoinnin ja myynnin perustehtävänä on vaikuttaa ihmisiin, ovat he sitten yksittäisiä kuluttajia tai business-to-business asiakkaita. Johtamisen näkökulmasta on olennaista, että ostopäätökseen johtava polku on tekemisen keskiössä, Myynnin ja markkinoinnin on yhteistyössä huolehdittava siitä, että asiakkaalle tarkoitettu viesti on yhtenäinen huolimatta siitä, missä vaiheessa päätöksentekoprosessia asiakas kulloinkin on.

Yksisuuntaisen mainonnan sijaan yritykset kouluttavat kuluttajia ja ratkaisevat heidän ongelmiaan."

Vaikka sekä markkinoinnin ja myynnin peruskäsitteet ja -tehtävät eivät ole muuttuneet, niiden määrittelyt ovat muuttuneet. Perinteisellä kampanjamarkkinoinnilla ajatellaan ”työnnettävän” informaatiota yrityksestä asiakkaille eri keinoin. Viimeisten vuosien aikana sisältömarkkinointi on tuonut uuden ulottuvuuden markkinointiin ja myyntiin. Myös käsitteet outbound- ja inbound-markkinointi ovat tämän päivän käsitteistöä.

Siirtymä outbound-markkinoinnista inbound-markkinointiin korostaa asiakaslähtöisyyden merkitystä. Sen sijaan, että yritys keskittyisi yksittäisiin, usein tuotekeskeisiin markkinointikampanjoihin, joissa aikajänne on lyhyt, puhutaan nyt jatkuvasta prosessista ja tekemisestä asiakaskeskeisesti. Yksisuuntaisen mainonnan sijaan yritykset kouluttavat kuluttajia ja ratkaisevat heidän ongelmiaan. Kärjistäen, tuotteiden tyrkytyksestä on siirrytty auttamiseen, yhteiseen dialogiin ja yhdessä tehtävään tehtävään kehittämistyöhön (co-creation).

Saumattomat asiakaskokemukset tekemisen ytimessä

Asiakaskokemuksen johtaminen on noussut yhdeksi merkittävimmäksi kilpailuedun lähteeksi. Uniikit asiakaskokemukset, kokemukset, jotka asiakkaat muistavat, ovat kriittisiä erottauduttaessa kilpailijoista. Oraclen tekemän tutkimuksen mukaan jopa 89 prosenttia kuluttajista lopettaa asiakassuhteen huonon asiakaskokemuksen takia. Jopa 86 prosenttia asiakkaista olisi valmis maksamaan enemmän palvelusta, jos asiakaskokemus olisi parempi. Tämä todistaa, että asiakkaiden odotusten saavuttaminen ja niiden ylittäminen maksaa aina itsensä takaisin.

Mittaaminen ensiarvoisen tärkeää

Tuloksellinen markkinointi käyttää mittareita, laskee vaikuttavuutta kassavirtaan, kannattavuuteen ja myyntiin. Myynnillä on omat mittarinsa. Sekä myynnin että markkinoinnin vastuut ja mittaristot on määriteltävä tarkasti.

Tieto ja yrityksellä oleva data mahdollistaa mittaamisen. Data on keskeinen liiketoiminnan moottori, mutta se ei itsessään ole arvokasta, vaan organisaatiossa täytyy olla kyvykkyyttä ja työkaluja käyttää sitä.

Personointi on ”must”

Datan analysoinnin ja teknologian hyödyntämisen keskellä innovaation ja yksilöllisen kohdentamisen merkitys kasvaa.  Sekä sisältöjä että kohdistusta tulee personoida. Lisäksi sekä sisällön että kokemuksen elinkaaret ovat entistä lyhyempiä ja erottautumisen merkitys kasvaa. Myös jatkuva innovointi on välttämättömyys; tuotteet ja palvelut arvioidaan entistä niiden uutuusarvon perusteella. Kuluttajan kokemus siitä, mitä uudenlaista arvoa tuote tai palvelu hänelle tuottaa on keskiössä.

Brändin tehtävänä on kasvattaa yrityksen arvoa ja strategisessa brändin johtamisessa on kyse yritysarvon kehittämisestä. Tämä ei tarkoita markkinointisuunnitelmien tekemistä, ei asiakkuuksien eteen tehtäviä yksittäisiä toimenpiteitä, eikä vuoden mittaista aikaväliä. Brändi ei ole logo, ei tuote, eikä palvelu. Brändi on lupaus ja kokemus, joka muodustuu yksittäisistä kohtaamisista asiakkaan ja yrityksen vuorovaikutuksessa.