Design Thinking -verkkokurssi
Vaikuttavaa innovointia muotoilun avulla
Muotoiluajattelun tärkein ominaisuus innovoinnin kannalta on syvällinen ymmärrys sidosryhmistä. Se keskittyy asiakkaiden, kansalaisten tai käyttäjien tutkimiseen sekä heidän kontekstiensa, tarpeidensa, tavoitteidensa ja pyrkimystensä tuntemiseen. Muotoiluajattelu tarkoittaa potentiaalisten ratkaisujen varhaista prototypointia ja kokeilullista testaamista käytännön menetelmillä ja prosesseilla. Tämän ansiosta tärkeät päätökset voidaan tehdä kehitysprosessin alkuvaiheessa, mikä säästää resursseja prosessin loppuvaiheessa, jolloin muutokset tulevat usein kalliiksi. Muotoiluajattelua voidaan hyödyntää tuotteiden, palveluiden, prosessien, liiketoimintamallien ja strategioiden kehittämisessä.
Design Thinking -verkkokurssi on helppo tapa tutustua muotoiluajattelun perusteisiin. Kurssilla käydään läpi muotoiluajattelun ihmiskeskeinen prosessi ja työkalut kaikkiin sen vaiheisiin.
Huomioithan, että verkkokurssi on kokonaan englanninkielinen.
Katso lisätietoja englanninkieliseltä sivulta Kysy lisätietoja
Hyödyt
Muotoiluajattelua voidaan käyttää tuotteiden, palveluiden, prosessien, liiketoimintamallien ja strategioiden innovointiin. Se on ihmiskeskeinen lähestymistapa innovointiin ja kehittämiseen, ja sen avulla tärkeät päätökset voidaan tehdä kehitysprosessin alkuvaiheessa. Tämä säästää merkittävästi resursseja prosessin loppuvaiheessa, jolloin muutosten tekeminen on monimutkaista ja kallista. Kun suunnitelmat vahvistetaan tai laaditaan yhdessä sidosryhmien kanssa, pyrkimysten toteutuminen on paljon todennäköisempää.
Kenelle?
Kurssi sopii kaikille, jotka haluavat perehtyä muotoiluajattelun lähestymistapaan, prosessiin ja käytännön työkaluihin. Kurssi on hyödyllinen henkilöille, jotka toimivat tuotteiden, palveluiden, prosessien, liiketoimintamallien tai strategioiden kehittämisen parissa.
Vastuullasi saattaa esimerkiksi olla saavuttaa mitattavia tuloksia järjestelmällisillä prosesseilla ja tavoitteenasi on siksi viedä kurssilla opittuja asioita välittömästi käytäntöön organisaatiossasi. Saatat myös työskennellä tuotteiden tai palveluiden hallinnan tai kehityksen parissa tai markkinoinnissa, liiketoiminnan kehittämisessä, myynnissä ja asiakaspalvelussa tai henkilöstöhallinnossa.
Työkirja
Tiedon omaksuminen on tunnetusti tehokkaampaa harjoittelun kautta kuin pelkästään kuuntelemalla, joten verkkokurssi sisältää käytännön harjoituksia. Niiden avulla voit tutkia henkilökohtaisessa tai ammatillisessa ympäristössäsi olevia haasteita.
Toimitko mielelläsi pienessä ryhmässä, jotta voit hyödyntää keskusteluissa erilaisia näkökulmia? Siinä tapauksessa pieni, noin viiden osallistujan ryhmä sopii sinulle paremmin kuin suuret ryhmät. Näin vältytään siltä, että käydään pitkiä keskusteluja saamatta mitään aikaiseksi.
Tällä kurssilla on kuitenkin tarkoitus keskittyä omaan kasvuun. Muotoiluprosessiin liittyvien asioiden läpikäyminen ja näiden menetelmien käyttäminen ensimmäistä kertaa voi tuntua lannistavalta ja turhauttavalta. Varaa riittävästi aikaa reflektointiin. Mieti, mikä toimii, mikä puhuttelee ja mitä voisit tehdä eri tavalla ensi kerralla, jotta voit mukauttaa työkalut kontekstiisi itsellesi toimivalla tavalla.
Työkirja on käytettävissä PDF-tiedostona ja Mural-mallina, jonka voit kopioida työskentelyalustallesi.
Sisältö ja aikataulu
Kurssilla käsiteltäviä aiheita ovat arvon luonti muotoiluajattelulla, prosessi sekä erilaiset työkalut ja mallit, joilla menetelmiä sovelletaan käytännössä. Kurssilla pohditaan myös tapoja muotoiluajattelun skaalaamiseen ja organisaatiosi kehitystavoitteiden edistämiseen.
Kurssin videot on tekstitetty englanniksi.
Kurssin arvioitu työmäärä on 54 tuntia. Kurssi mahdollistaa joustavan opiskelun, joten voit päättää aikataulusi ja etenemisnopeutesi itse. Kurssin suositeltu opiskeluaikataulu on 8–9 tuntia viikossa 6–7 viikon ajan.
Structure
Seitsemän verkkomoduulia
26 videota, kukin noin 5 minuuttia
Työkirja
Käytä työkirjaa organisaatiosi liiketoimintahaasteen tutkimiseen.
Kirjallisuutta
Syvennä osaamistasi lukemalla suositeltuja aineistoja.
Kouluttaja
Floris van der Marel
Floris van der Marel on muotoilukouluttaja ja tutkija Aalto Design Factoryssa, joka on yli 40 oppilaitoksessa ympäri maailmaa toimiva monitieteellinen kokeilualusta. Van der Marel keskittyy tutkimus- ja fasilitointityössään työpaikkojen demokratisointiin, joka tapahtuu vahvistamalla hiljaisia signaaleja muotoilussa ja organisaation kehityksessä.
Van der Marel haluaa tutkia jännitteitä ja kohdata ihmisiä, jotka ajattelevat ja toimivat toisin. Hänellä on runsaasti kokemusta muotoilusta, fasilitoinnista ja osallistavien muotoilukäytäntöjen tutkimisesta, esimerkiksi Euroopan unionin tutkijana Vietnamissa, MIT:n International Design Centressä Singaporessa, Future Design Factoryssa Alankomaissa ja Swinburne University Design Factoryssa Melbournessa Australiassa. Floris van der Marelilla on DSc- ja DA-tutkinnot Aalto-yliopistosta ja Swinburne-yliopistosta. Väitöskirjassaan hän tutki työntekijöiden ääneen vaikuttavaa sosiaalista dynamiikkaa erilaisissa organisaatiokonteksteissa. Hänellä on myös MSc- ja MS-tutkinnot Delftin teknillisestä yliopistosta ja Middle East Technical University yliopistosta, jossa hän opiskeli vuorovaikutuksen muotoilututkimusta.