Leading Digital Transformation
– Graduate Diploma in Digital Strategy and Leadership
Tarjoaako nykyinen liiketoimintamallisi organisaatiollesi valmiudet kilpailla menestyksekkäästi globaalissa digitaloudessa? Pystyvätkö organisaatiosi johtajat hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla digitaalisen aikakauden tarjoamia mahdollisuuksia?
Leading Digital Transformation -ohjelma tarjoaa sinulle mahdollisuuden pysähtyä miettimään, miten voit parhaiten hyödyntää digitaalisten teknologioiden tarjoamia mahdollisuuksia. Ohjelma antaa valmiudet yhdistää uusia teknologioita organisaatiosi liiketoimintamalliin ja hyödyntää niiden täyden potentiaalin liiketoimintasi eduksi. Saat taitoja ja keinoja ennakoivan digistrategian luomiseen, jotta voit paremmin hyödyntää, kehittää ja kaupallistaa digitaalisia teknologioita sekä löytää uusia keinoja arvon luomiseen.
Ohjelmassa opit yhdistämään johtamistaitosi ja teknologiset oivallukset ja ymmärrät, millä tavoin organisaatioiden digitaalinen kyvykkyys mahdollistaa uusien strategioiden luomisen ja toisaalta myös vaatii sitä. Lisäksi opit, millaiset organisaation rakenteet, käytännöt ja kulttuuri tukevat strategian toteuttamista, ja osaat analysoida, millaisia osaamista organisaatiosi tarvitsee säilyttääkseen kilpailukykynsä tulevaisuudessa.
Leading Digital Transformation -ohjelma tarjoaa syväsukelluksen uusimpiin digitaalisiin teknologioihin todellisten liiketoimintasovellusten ja yritysten case-esimerkkien avulla. Saat kokonaisvaltaisen kuvan siitä, miten liiketoimintaympäristöäsi muuttavat teknologiat toimivat, millaisia mahdollisuuksia ne tarjoavat ja millaisia vaikutuksia niiden käytöllä on. Ohjelman aikana luot organisaatiollesi digikehityssuunnitelman, jonka avulla sovitat uusia mahdollisuuksia ydinliiketoimintaasi ja vahvistat organisaatiosi kilpailuetua. Voit valita näkökulmaksi joko teknologiat tai digistrategian oman mielenkiintosi ja sen mukaan, kumpi vastaa paremmin organisaatiosi nykyisiä tarpeita.
Neljän Aalto-yliopiston kouluttajan live-moduulin lisäksi sinulla on mahdollisuus suorittaa Stanford Onlinen kurssi Building an AI-Enabled Organization. Kurssilla opit Stanfordin yliopiston kouluttajilta ja saat käyttöösi uusinta tietoa sekä käytännön tosielämän esimerkkejä.
Ohjelma on haastava mutta myös palkitseva: maailmanluokan asiantuntijamme selkeyttävät digitaalisten ratkaisujen ja teknologioiden käyttöä ja auttavat sinua keskittymään niihin asioihin, joilla on todellista merkitystä liiketoiminnallesi.
Ohjelmasta on mahdollista siirtää 18 ECTS-opintopistettä Aalto Executive MBA- tai Aalto MBA -ohjelmaan.
Huomioithan, että tämä ohjelma toteutetaan englanniksi.
Hyödyt
Ohjelma kattaa uusimmat teknologiatrendit ja tarjoaa käytännön työkaluja ja keinoja uusien taitojen ja tietojen käyttöönottoon työssäsi. Se auttaa sinua haastamaan strategista ajatteluasi ja ymmärtämään kokonaisvaltaisesti uusimpia teorioita, teknologioita ja liiketoimintasovelluksia.





Kenelle?
Ohjelma on tarkoitettu yritysjohdolle, ylimmälle johdolle ja päätöksentekijöille, jotka vastaavat digitalisaation luomien mahdollisuuksien hyödyntämisestä yrityksissään.
Suosittelemme ohjelmaa strategiasta, liiketoiminnan kehittämisestä ja digitaalisista muutoksista vastaaville johtajille.
Sisältö ja aikataulu
Ohjelma sisältää lähijaksoja sekä itsenäisesti työstettäviä tehtäviä ja projektityön. Osallistuja pääsee syventymään ohjelman teemoihin vuorovaikutteisten luentojen, case-esimerkkien ja työpajojen kautta. Oppimiskokemuksen tukemiseen käytetään digitaalista oppimisympäristöä.
Ohjelman aikana luot organisaatiollesi digikehityssuunnitelman, jonka avulla sovitat uusia mahdollisuuksia ydinliiketoimintaasi ja vahvistat organisaatiosi kilpailuetua. Voit keskittyä joko teknologiavalikoiman hallintaan tai digistrategian kehittämiseen oman mielenkiintosi ja sen mukaan, kumpi vastaa paremmin organisaatiosi nykyisiä tarpeita.
Ohjelmassa käsitellään seuraavia aihealueita:
- Digistrategia ja kilpailu datavetoisessa liiketoiminnassa
- Keskeiset teknologiat ja tulevaisuuden digitaaliset ratkaisut – uusimmat liiketoimintasovellukset ja yritysten case-esimerkit
- Organisaation kyvykkyyksien ja osaamisen kehittäminen strategian tuomiseksi käytäntöön
- Organisaation digitalisoituminen ja digitaalisen transformaation johtaminen
- Digitaalinen alustatalous ja digitaalisten markkinoiden ulottuvuudet
- Teknologiavalikoiman hallinta
- Digitaaliset arkkitehtuurit ja tietohallinto
- Vastuulliseen tietojen käyttöön liittyvät eettiset, tietoturva- ja kestävyysnäkökulmat
Katso tarkka aikataulu ohjelman englanninkieliseltä sivulta.
Koulutusjaksot
Kouluttajat

Henri Schildt
Henri Schildt on strategian professori Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksella sekä perustieteiden korkeakoulun tuotantotalouden laitoksella.
Professori Henri Schildtin erityisosaamisalueisiin kuuluvat teknologiastrategia, organisaatiomuutos ja strategiaprosessi (erityisesti liittyen data-analytiikan hyödyntämiseen epävarmuudessa). Hän johtaa tällä hetkellä kahta tutkimusohjelmaa, jotka keskittyvät datavetoiseen johtamiseen sekä digitalisaation hallintaan suomalaisissa tuotantoyrityksissä.
Henri Schildtillä on vakinainen yhdistelmäprofessuuri Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa johtamisen laitoksella sekä perustieteiden korkeakoulun tuotantotalouden laitoksella.
Henri Schildt suoritti tohtorintutkintonsa Teknillisessä korkeakoulussa vuonna 2007 (nyk. Aalto-yliopisto).

Patrick Furu
KTT Patrick Furu on Director, Top Management Solutions Aalto EE:ssä sekä Adjunct Professor Hult International Business Schoolissa.
Hänellä on yli 20 vuoden kokemus opetuksesta, tutkimuksesta, konsultoinnista ja johtamiskoulutuksesta.
Hänen asiantuntemuksensa koskee erityisesti strategioita, muutosprosesseja ja osaamisen johtamista sekä kehittämistä. Hän on työskennellyt useiden suurten kansainvälisten yritysten kanssa, kuten Cargotec, Ericsson, Fortum, NCC, Nokia, Nordea, Pfizer, SEB, Skanska, Telia ja UPM. Patrickilla on kokemusta hallitustyöskentelystä Pkt-yrityksissä. Hänellä on taustalla myös johtoryhmäkokemusta ITC-alalta.
Patrickin tutkimus on käsitellyt mm. strategisen osaamisen kehittämistä ja jakamista kansainvälisissä yrityksissä, digitaalista transformaatiota luovissa organisaatioissa, ja johtamismalleja ja –prosesseja improvisoivissa jazzyhtyeissä sekä sinfoniaorkestereissa.
Aalto EE:ssä Patrick käsittelee strategiatyötä, strategian ja johtamisen välistä yhteyttä, kompleksisuuden hallintaa, luovuuden johtamista, johtamisen digitaalisia ulottuvuuksia, ja tiimejä sekä kollektiivista osaamista.

Kimmo Karhu
TkT Kimmo Karhun erityisosaaminen liittyy digitaaliseen alustatalouteen, avoimen lähdekoodin lisensointiin ja lohkoketjuihin.
Hän väitteli vuoden 2017 alussa aiheenaan rajaresursseilla strategiointi avoimen alustan ekosysteemeissä.
Vuodesta 2021 Kimmo Karhu on toiminut teknologian ja innovaatioiden strategisen johtamisen apulaisprofessorina Aalto-yliopiston Perustieteiden korkeakoulussa.
Hän on ollut myös projektikoordinaattorina Teollisuuden digitaalinen murros -konsortiohankkeessa, mikä tutkii digitalisaation vaikutusta suomalaiseen yhteiskuntaan teollisuuden kautta.
Kimmo opettaa digitalisaatio- ja alustatalousstrategioita maisteriopiskelijoille ja ohjaa näihin alueisiin liittyviä opinnäytetöitä.
Akateemisen uran lisäksi Karhu toimii myös alustatalouden strategiakonsulttina Fourkind Oy:ssä. Hänellä on kokonaisuudessaan yli 10 vuoden kokemus teollisuudesta sekä asiantuntijan että johdon tehtävistä.
Hänen tutkimuksiaan on julkaistu alansa kärkilehdissä kuten Information Systems Research, Technological Forecasting and Social Change, and Telematics and Informatics.

Iiris Lahti
Iris Lahti on erikoistunut tiedon hyödyntämiseen ja auttamaan yrityksiä kehittämään datalähtöistä kulttuuria, laajentamaan datakapasiteettiaan ja saamaan liiketoiminta-arvoa datasta ja tekoälyratkaisuista.
Hän on yli 15 vuoden ajan pyrkinyt ratkaisemaan, kuinka eri yritykset löytävät oleellisimmat tiedot ja jalostavat ja integroivat sitä liiketoimintaprosesseihinsa ja päivittäiseen työhönsä. Iiris on työskennellyt liiketoiminnan controllerina ja konsulttina, joka auttaa asiakkaita eri toimialoilla hyödyntämään koko data- ja analytiikkajärjestelmiensä potentiaalia, sekä tiedon hyödyntämisen kehitysjohtajana Sanoma Media Finlandissa. Iiriksen tehtävänä Sanomassa oli vetää koko yrityksen datavetoisen kulttuurin muutosta ja johtaa yli 20 analyytikon ja datatutkijan tiimiä, joka tukee kuluttajamyyntiä, mediasisällön suunnittelua, asiakaspalvelua ja digitaalisten palveluiden kehitystoimintaa.
Hän on AI Rootsin, data-ammattilaisten verkoston ja toimiston, perustajakumppani. AI Rootsissa hän auttoi yrityksiä eri toimialoilla rakentamaan datatiimejä ja hyödyntämään datapotentiaalia.
Tällä hetkellä Iiris työskentelee Saidotilla ja osallistuu tekoälyn hallinta-alustan kehittämiseen, jonka tavoitteena on tukea yrityksiä tekoälyn vastuullisessa käytössä, tekoälyriskien hallinnassa ja tekoälyn suorituskyvyn varmistamisessa.
Kustannukset ja ilmoittautuminen
Leading Digital Transformation -ohjelman itsenäiset opintojaksot
Voit valintasi mukaan osallistua koko Leading Digital Transformation -ohjelmaan, joka sisältää kaikki kolme pakollista opintojaksoa sekä yhden valinnaisen jakson, tai ilmoittautua erillisille opintojaksoille:

Ajankohta 5.–6.5.2025
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki
Ohjelmassa käsitellään digitalisaatiota organisaation ja johtamisen näkökulmasta. Päivien aikana opit, miten dataa käytetään ihmisten johtamisessa, minkälaisia organisaatiorajojen yli ulottuvia yhteistyömahdollisuuksia digitaaliset ekosysteemit tarjoavat, ja miten johtaa ihmisiä digitaalisessa transformaatiossa.
Hinta: 3 100 € (+ alv)
15.–16.9.2025

Ajankohta 15.–16.9.2025
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki
Ohjelma lisää ymmärrystäsi nykyaikaisten digitaalisten teknologioiden tuomista muutoksista ja mahdollisuuksista strategiatyössä ja johtamisessa. Ohjelmassa syvennytään digitaalisen transformaation mahdollistamaan teknologian ja talouden logiikan muutokseen sekä uusiin liiketoimintamalleihin. Ohjelman jälkeen osaat tunnistaa ja ennakoida alallasi tapahtuvia muutoksia ja vastata niihin.
Hinta: 3 100 € (+ alv)
Marraskuu 2025

Ohjelmassa tarkastellaan digitaalista transformaatiota teknologian ja datan näkökulmasta. Ohjelmassa syvennytään siihen, kuinka digitalisoituminen, alustatalous, teknologiastrategiat ja innovatiiviset liiketoimintamallit muuttavat ja tarjoavat uusia mahdollisuuksia liiketoiminnalle. Paneudumme myös datastrategian luomiseen ja siihen, kuinka rakennetaan osaava datatiimi.
Hinta: 4 650 € (+ alv)