MQ – Mastering Quality
Tuloksellisen laatujohtamisen koulutusohjelma
Laatujohtamisen koulutus vastaa laatuammattilaisten nopeasti muuttuviin kehitystarpeisiin. Ohjelmassa painottuvat laatu- ja kehittämistoiminnan johtamisen ydinasiat ja peruselementit, kuten strateginen kehittäminen ja johtaminen, kehittämisen työkalut ja niiden soveltaminen, prosessien johtaminen ja kehittäminen, muutosjohtaminen, operational excellence ja laatuammattilaisena kehittyminen.
MQ – Mastering Quality -koulutusohjelma käsittelee laatujohtamisen osa-alueita monella tasolla ja auttaa uudistamaan sekä yksilön että organisaation osaamista. Koulutuksen aikana
- ymmärrät, kuinka laatua johdetaan ja parannetaan tuloksellisesti: kun laatu on kunnossa, tuottavuus nousee ja kannattavuus paranee
- omaksut uudenlaisia ajatustapoja organisaatioon laatutyön merkityksestä sekä saat uusinta tietoa ja toteuttamiskelpoisia ideoita
- saat varmuutta omaan tekemiseesi ja laatuasiantuntijuuteen
- opit fasilitoimaan ja tukemaan muita ratkaisujen löytämisessä
- tunnistat kehityskohteita ja osaat kyseenalaistaa asioita
MQ-koulutusohjelma auttaa ymmärtämään, että muutosten ja parannusten aikaansaamiseksi ja laadun ankkuroimiseksi organisaatiokulttuuriin tarvitaan ajattelutapojen ravistelua, toimintaa ja johtamista. Koulutuksen jälkeen tunnet laatujohtamisen parhaat käytännöt, ymmärrät jatkuvan parantamisen periaatteet ja kykenet johtamaan muutosta kohti tavoitteita.
Laatujohtamisessa on kyse toiminnan, tuotteiden, palvelujen ja prosessien strategisesta, suunnitelmallisesta kehittämisestä ja jatkuvasta parantamisesta. Kehittämisen ytimessä on asiakastarve ja asiakkaan odotukset, ymmärrys nykytilasta ja tavoitteista, tarkoituksenmukaisten laatutyökalujen ja kehittämismenetelmien soveltaminen haluttujen muutosten ja parannusten aikaansaamiseksi, valittujen mittareiden käyttäminen muutosten toteutumisen seurannassa sekä henkilöstön sitouttaminen jatkuvan parantamisen kulttuuriin.
Systemaattista laadun kehittämistä ja jatkuvaa parantamista kuvaa Demingin laatuympyrä: Plan-Do-Study-Act.

MQ – Mastering Quality on Suomen laajin laatujohtamisen koulutusohjelma.

Aalto EE:lla on yli 30 vuoden kokemus laatujohtamiskoulutuksen järjestämisestä. Ohjelman on suorittanut jo 500 laatuasiantuntijaa.

2023-2024 toteutetun ohjelman osallistujat antoivat koulutukselle kokonaisarvosanan 5,2/6,0.
Hyödyt
MQ – Mastering Quality -ohjelma tarjoaa organisaatiolle ja yksilölle mahdollisuuden koetella tuttuja, juurtuneita ajatusmalleja ja auttaa ymmärtämään laatujohtamisen, tuloksellisuuden ja kannattavuuden yhteyden.





Kenelle?
Laatujohtamisen koulutusohjelma on tarkoitettu laadun, strategian, toimintatapojen tai prosessien kehittämisestä vastaaville asiantuntijoille, päälliköille ja johtajille teollisuudessa, palveluyrityksissä ja julkisella sektorilla.
Ohjelma sopii sinulle, joka
- olet kokenut osaaja ja haluat päivittää tai syventää osaamistasi nykyaikaisella laatutietämyksellä
- etsit etenemismahdollisuuksia laatu- ja kehittämistoiminnan parissa ja haet varmuutta laatuasiantuntijana
- haluat haastaa vakiintuneita ajattelutapoja ja etsit tuoreita oivalluksia laatu- ja kehittämistyön tueksi
- etsit menetelmiä, malleja ja käytännön työkaluja laadun kehittämiseen ja jatkuvaan parantamiseen.
Sisältö ja aikataulu
Ohjelma koostuu seitsemästä lähiopetusjaksosta (13 päivää) sekä monipuolisista oppimista syventävistä tehtävistä.
Oppimista edistetään monimuotoisilla opetusmenetelmillä kuten vuorovaikutteisilla ryhmätöillä, simulaatioilla ja case-esimerkeillä. Opintojaksojen välissä sovellat opittuja menetelmiä, työkaluja ja periaatteita käytäntöön harjoitusten avulla.
Koulutusjaksot
Kouluttajat

Jari Ylitalo
TkT Jari Ylitalo toimii johtajuuden yliopistonlehtorina Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulussa sekä Aalto Ventures Programissa.
Hän opettaa erityisesti maisterivaiheen opiskelijoita johtajuuden, tiimityön ja itsensä johtamisen teemoissa.
Ylitalon pedagogisessa lähestymistavassa korostuu dialoginen ja voimavarakeskeinen näkökulma. Hän toimii myös työnohjaajana, valmentajana ja työyhteisösovittelijana. Hänellä on pitkä ja monipuolinen kokemus johtajien, johtoryhmien ja organisaatioiden valmentamisessa ja kehittämisessä sekä yrityksissä, että julkisissa organisaatioissa.
Tutkimuksessaan Ylitalo on keskittynyt johtajien ja johtajuuden kehittämiseen ja erityisesti ohjauksellisten, voimavarakeskeisten ja dialogisten kehittämistapojen vaikuttavuuden tutkimiseen. Lisäksi hän on tutkinut yritysten ja organisaatioiden välisten yhteistyö- ja kumppanuussuhteiden sosiaalista dynamiikkaa ja kehittämistä sekä verkostojohtamista ja verkostomaisen toimintatavan kehittämistä.

Pekka Töytäri
Pekka Töytäri työskentelee Aalto-yliopistossa tuote- ja palvelujärjestelmien myynnin työelämäprofessorina (Professor of Practice).
Akateemisen uran rinnalla Töytäri on omistajana Efecto Oy:ssä, jossa hän valmentaa ja konsultoi yrityksiä asiakkuuksien johtamisen kehittämisessä.
Pekka Töytärin tutkimus- ja valmennusosaaminen asiakkuuksien johtamisen alueella liittyy erityisesti asiakasarvon ymmärrykseen, asiakaslähtöisen arvoehdotuksen kehittämiseen, asiakaslähtöisen arvoehdotuksen suunnitteluprosessiin ja –työkaluihin, asiakasarvon konkretisointiin ja laskentaan sekä asiakkaan toiminnan ymmärtämiseen, kuvaamiseen ja analyysiin. Töytäri on todennut tutkimuksessaan, että systemaattinen asiakasymmärrys luo edellytykset oikeille asiakasvalinnoille, tehokkaille asiakaskohtaamisille, konkreettisen asiakashyödyn viestimiselle ja arvon yhteistuotannolle.
Töytärillä on tekniikan tohtorin tutkinto Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulusta ja hän on väitellyt tuotantotalouden laitokselta aiheenaan arvoperusteinen myynti ja hinnoittelu sekä myynnin johtaminen.

Katri Kauppi
Katri Kauppi on logistiikan ja toimitusketjun hallinnan professori Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa.
Kauppi on aiemmin työskennellyt Nottinghamin ja Manchesterin yliopistoissa, joista jälkimmäisessä hän koulutti globaalissa MBA-ohjelmassa mm. Dubaissa, Shanghaissa, Hongkongissa ja Miamissa. Kauppi opettaa vastuullista toimitusketjun hallintaa, hankintatoimea sekä toimitusketjun riskienhallintaa.
Kaupin tutkimusaiheisiin kuuluvat mm. organisaatioiden hankintakäyttäytyminen, toimitusketjussa tapahtuvien virheiden syyt ja seuraukset, sosiaalisen vastuun sertifikaatit, ilmastonmuutoksesta aiheutuvien riskien hallinta sekä julkiset hankinnat. Kaupin tutkimus on saanut useita palkintoja, ja myös World Culture Council palkitsi hänet nuorena tutkijana, joka on saanut tutkimuksellaan aikaan kansainvälisiä vaikutuksia.

Risto Lintula
DI, Black Belt Risto Lintula on partneri ja kouluttaja ordic Process Improvement Oy:ssä-
Lintulalla on yli kolmen vuosikymmenen kokemus prosessien ja johtamisjärjestelmien kehittämisestä niin teollisuuden kuin palveluorganisaatioiden parissa. Hän on kokenut yritysjohdon sparraaja, tuloshakuinen kehittäjä ja kehittämistoiminnan fasilitaattori.
Hänen erityisosaamisen alueitaan ovat strategialähtöinen kehittäminen, kehittämistoiminnan johtaminen ja tuloksellinen toimeenpano, Lean ja Six Sigma -menetelmien soveltaminen, analyyttiset ongelmanratkaisumenetelmät sekä prosessit ja johtamisjärjestelmät.
Toimiessaan Laatukeskuksen toimitusjohtajana kahdentoista vuoden ajan, Risto valmensi kymmeniä menestyviä yrityksiä niin kotimaassa kuin kansainvälisesti sekä tutustui suureen joukkoon huippuorganisaatioita ympäri maailmaa. Vuodesta 2006 hän on toiminut konsulttina ja valmentajana sekä neuvonantajana ja hallitustehtävissä.
Risto on valmistunut Teknillisestä korkeakoulusta ja Leeds Business Schoolista. Lisäksi hän on suorittanut mm. Master Of Quality -koulutuksen 1994 ja Lean Six Sigma Black Belt -koulutuksen 2006.

Marja Blomqvist
Marja Blomqvist on konsultti, kouluttaja ja luennoitsija ja toimii konsultintyönsä ohella yliopistonlehtorina Turun yliopistossa.
Hänen ammatillinen mielenkiinnon kohteensa on auttaa organisaatioita kehittämään itse omaa toimintaansa. Tähän liittyviä teemoja ovat Lean-ajattelu, tuotannon johtaminen ja tuotantojärjestelmät, palvelutuotanto sekä prosessijohtaminen, prosessien kehittäminen ja johtaminen.
Blomqvist on ollut konsulttina ja osakkaana QDC Business Engineering Oy:ssa vuodesta 2005. Ennen QDC:tä hän on toiminut kehitystehtävissä teollisuudessa.
Blomqvistillä on tekniikan lisensiaatin ja diplomi-insinöörin tutkinnot ja hän on CSCP, Certified Supply Chain Professional, APICS.

Henri Schildt
Henri Schildt on strategian professori Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun johtamisen laitoksella sekä perustieteiden korkeakoulun tuotantotalouden laitoksella.
Professori Henri Schildtin erityisosaamisalueisiin kuuluvat teknologiastrategia, organisaatiomuutos ja strategiaprosessi (erityisesti liittyen data-analytiikan hyödyntämiseen epävarmuudessa). Hän johtaa tällä hetkellä kahta tutkimusohjelmaa, jotka keskittyvät datavetoiseen johtamiseen sekä digitalisaation hallintaan suomalaisissa tuotantoyrityksissä.
Henri Schildtillä on vakinainen yhdistelmäprofessuuri Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa johtamisen laitoksella sekä perustieteiden korkeakoulun tuotantotalouden laitoksella.
Henri Schildt suoritti tohtorintutkintonsa Teknillisessä korkeakoulussa vuonna 2007 (nyk. Aalto-yliopisto).

Max Finne
Max Finne toimii apulaisprofessorina tieto- ja palvelutalouden laitoksella Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa.
Finne on erikoistunut tuotantotoiminnan, projektien ja toimitusketjun johtamiseen. Finnen erityisosaamisalueina on palvelullistaminen, teollisuus 4.0, palveluiden johtaminen, organisaatioiden välinen yhteistyö, oppimisanalytiikka ja käännetyt oppimismenetelmät (flipped learning).
Finne on tehnyt tiivistä tutkimusyhteistyötä monen yrityksen kanssa, muun muassa ABB, Costain, Finnair, Fujitsu, KONE, NCC ja Skanska. Finne on myös voittanut arvostetun Nigel Slack Teaching Innovation Award -palkinnon vuosina 2015, 2016 ja 2018 innovatiisten ja kiinnostavien opetusmenetelmien ansiosta.
Kustannukset ja ilmoittautuminen
Tutustu myös muihin laatu- ja lean-koulutuksiin
24.10. ja 29.–30.10.2025

Ajankohta 24.10. ja 29.–30.10.2025
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki
Toistuvuus kerran vuodessa
Kaizen-työpajavalmennus tarjoaa rakenteen ja työkalut organisaation prosessien jatkuvaan parantamiseen, keskittyen käytännönläheisiin menetelmiin ja konkreettisiin tuloksiin. Se auttaa kehittämään tehokkaampia toimintatapoja, poistamaan hukkaa ja luomaan arvoa sekä organisaatiolle että asiakkaille.
Hinta: 1 470 € (+alv)
16.5.–6.11.2025

Tiiminvetäjän sertifiointivalmennuksessa käydään läpi kaikki keskeiset Green Belt -oppimäärään kuuluvat työkalut ja menetelmät. Opit systemaattisen DMAIC-kehittämismenetelmän ja teet organisaatiosi keskeistä prosessia parantavan ja toimintaa kehittävän projektin. Laadittuasi hyväksytyn projektin ja suoritettuasi lopputentin sinulle myönnetään LSS Green Belt -sertifikaatti.
Hinta: 3 900 € (+ alv)
28.8.–19.12.2025

Tiiminvetäjän sertifiointivalmennuksessa käydään läpi kaikki keskeiset Green Belt -oppimäärään kuuluvat työkalut ja menetelmät. Opit systemaattisen DMAIC-kehittämismenetelmän ja teet organisaatiosi keskeistä prosessia parantavan ja toimintaa kehittävän projektin. Laadittuasi hyväksytyn projektin ja suoritettuasi lopputentin sinulle myönnetään LSS Green Belt -sertifikaatti.
Hinta: 4 100 € (+ alv)
3.9.–2.10.2025

Ajankohta 3.9.–2.10.2025
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki ja live online
Toistuvuus kerran vuodessa
Ohjelma keskittyy asiakaskokemuksen ja prosessien parantamiseen datan avulla. Koulutus tarjoaa ymmärryksen asiakasarvosta ja asiakaskokemuksen merkityksestä palveluliiketoiminnassa sekä työkalut asiakaspolkujen tunnistamiseen, mittaamiseen ja kehittämiseen faktapohjaisesti.
Hinta: 3 100 € (+ alv)