Myynnin johtaminen
Asiakasarvo myynnin ajurina – tunnista, mallinna, käytä ja kehitä
Asiakasarvoon perustuva myynti on hyvin merkittävä myynnin ajattelua, osaamista ja asiakassuhteita muokkaava muutos. Asiakkaiden muuttuvat odotukset, teknologian mahdollisuudet ja kestävä kehitys ovat muutoksen ajureita, jotka mahdollistavat ja pakottavat liiketoiminnan uudistumaan. Uudistumisen tuottamat uudet tuotteet ja palvelut vaativat myynniltä aloitteellista asiakasarvon näyttämistä, joka edellyttää uutta osaamista, ajattelua ja toimintamalleja.
Valmennus auttaa ymmärtämään tuloksellisen B2B-myynnin menestystekijöitä perustuen asiakkaan ostokäyttäytymisen ymmärtämiseen ja vaikuttamiseen näyttämällä myyjän tarjooman vaikutus asiakkaan tavoitteisiin ja haasteisiin. Tässä onnistuminen edellyttää asiakkaan liiketoiminnan tuntemusta systemaattisen analyysin keinoin.
Valmennus perustuu pitkäkestoiseen myynnin muutoksen tutkimukseen yhteistyössä globaalisti toimivien edelläkävijäyritysten kanssa. Tutkimus on tuottanut menetelmiä, työkaluja ja jäsentynyttä tietämystä valmennuksen sisällön ja rakenteen tueksi.
Tutkittuun tietoon perustuvia menetelmiä, työkaluja ja ajatusmalleja
Myynnin johtaminen -valmennuksessa opit tunnistamaan, mallintamaan, viestimään, laskemaan ja johtamaan asiakkaalle tuotettavaa arvoa asiakkaan liiketoiminnan parantamiseksi. Menetelmiä konkretisoidaan kymmenien yritysesimerkkien avulla.

Saat kiteytetyn, konkreettisen ja yksityiskohtaisen ymmärryksen liiketoimintahyötyjä tuottavasta arvomyynnistä.

Kehität ohjelman aikana ohjatusti itsellesi menetelmiä ja työkaluja aloitteellisen asiakaslähtöisen arvomyynnin johtamiseen ja toteutukseen.

Luot suunnitelman arvomyynnin käyttööotosta ja kehittämisestä.

Videolla pääkouluttaja työelämäprofessori Pekka Töytäri kertoo Myynnin johtaminen -koulutusohjelman tavoitteista ja sisällöstä.
”Kouluttajan selkeä tyyli ja loogisesti etenevä juoksutus tekivät valmennuksesta kiinnostavan ja helposti seurattavan. Materiaalia on aiheista laajasti ja monessa eri muodossa, joiden avulla asiaa voi itse syventää. Ennakkovalmistautuminen päiviin on tuonut erinomaisen lisän kokonaisuuteen. Kokonaisuudessaan aihetta käsiteltiin hyvin monipuolisesti, Siemensin ja Valmetin yrityscaset olivat erinomainen lisä hyvään pakettiin.”
- Myynnin johtaminen -koulutuksen osallistujan kommentti
Hyödyt
Myynnin johtamisen valmennus antaa konkreettisen ja yksityiskohtaisen ymmärryksen liiketoimintahyötyjä tuottavasta arvomyynnistä. Valmennuksen aikana kehitetään ohjatusti menetelmiä ja työkaluja asiakaslähtöisen arvomyynnin johtamiseen ja toteutukseen. Kun arvo on keskeinen tekijä, tarvitaan osaamista ja muutosta myyntikulttuurissa (vastakkainasettelusta pitkäkestoiseen yhteistyöhön), myynnin johtamisessa (myyntisuppiloajattelun integrointi asiakkaan tulokseen) ja myynnin tekemisessä (hinta- ja ominaisuuskeskeisestä myynnistä tarjoaman käytön luomaan arvoon).



Kenelle?
Valmennus on tarkoitettu myynnin kokonaiskuvasta ja kehittämisestä vastaaville henkilöille.
Myynnin johtaminen -valmennus soveltuu parhaiten B2B-myynnin johdolle: myyntijohtajille ja -päälliköille sekä näihin tehtäviin tähtääville.
Sisältö ja aikataulu
Myynnin johtaminen -valmennus koostuu kolmesta työpajasta (4 pv), verkkokurssista ja soveltavista tehtävistä. Työpajoihin valmistaudutaan lukemalla teemoihin liittyviä artikkeleja. Oppimisen tukena käytössä on oppimisympäristö. Vaikuttavuutta syvennetään kaikutiimityöskentelyllä. Osa työpajoista toteutetaan online, osa luokkaopetuksena (onsite).
Työpajoissa käydään läpi seuraavat teemat:
1. Arvomyynnin perusta
2. Arvomyynnin toteutus ja johtaminen
3. Asiakasanalyysillä arvoehdotukseen
4. Systemaattinen ja mitattava myynnillinen vaikuttaminen
5. Arvomyynnin tavoitteiden asettaminen ja johtaminen
6. Myynnin johtamisjärjestelmän rakentaminen
Valmennukseen valittujen teemojen akateemista teoriapohjaa vahvistetaan mm. artikkelien muodossa, Itse työpajat ovat kuitenkin interaktiivisia tilaisuuksia, jotka ovat rakennettu keskusteluiden ja ryhmäharjoitusten pohjalle, nimensä mukaisesti yhdessä työskennellen, kouluttajilta ja toisilta oppien. Erilaisia toimintatapoja, uskomuksia ja ajattelumalleja analysoidaan ja tarkastellaan yhdessä. Tämä ruokkii uusia oivalluksia ja mahdollistaa muutoksen. Kuulemme myös yritysten kokemuksia arvomyynnin toteutuksesta.
Työpajoissa panostetaan vuorovaikutteisuuteen. Hyödynnämme monipuolisesti erilaisia oppimista tukevia ja aktivoivia työkaluja, kuten kyselyitä ja kaikutiimityöskentelyä.
Osallistujat työstävät valmennuksen aikana omaan tarjontaan perustuvan arvoehdotuksen. Vaikuttavuuden parantamiseksi käytämme menetelmänä kaikutiimityöskentelyä ja oppimisen tukena hyödynnämme oppimisympäristöä.
Orientaatio koostuu online kick-off sessiosta, jossa käydään läpi koulutuksen tavoitteet ja toteutus sekä perehdytys omaan tahtiin suoritettavan Essentials of Marketing & Sales -verkkokurssin linkittymisestä työpajojen sisältöön. Osallistujat suorittavat verkkokurssin ennen ensimmäistä työpajaa.
Työpajat ovat valittujen teemojen täsmäiskuja, joissa asiantuntijat paitsi tuovat oman osaamisensa pöytään, myös haastavat ajattelemaan, arvioimaan ja jakamaan omia kokemuksia ja näkemyksiä. Työpajoissa harjoitellaan käyttämään erilaisia arvomyynnin työkaluja yhdessä, ohjatusti ja havaintoja tehden. Työpajojen sisältö ankkuroidaan todellisiin case-esimerkkeihin, joissa teollisuudesta ja palvelusektorilta valitut keynote-puhujat jakavat kokemuksiaan ja näkemyksiään arvoperustaisen myynnin toteutuksesta.
Koulutusjaksot
Kouluttaja

Pekka Töytäri
Pekka Töytäri työskentelee Aalto-yliopistossa tuote- ja palvelujärjestelmien myynnin työelämäprofessorina (Professor of Practice).
Akateemisen uran rinnalla Töytäri on omistajana Efecto Oy:ssä, jossa hän valmentaa ja konsultoi yrityksiä asiakkuuksien johtamisen kehittämisessä.
Pekka Töytärin tutkimus- ja valmennusosaaminen asiakkuuksien johtamisen alueella liittyy erityisesti asiakasarvon ymmärrykseen, asiakaslähtöisen arvoehdotuksen kehittämiseen, asiakaslähtöisen arvoehdotuksen suunnitteluprosessiin ja –työkaluihin, asiakasarvon konkretisointiin ja laskentaan sekä asiakkaan toiminnan ymmärtämiseen, kuvaamiseen ja analyysiin. Töytäri on todennut tutkimuksessaan, että systemaattinen asiakasymmärrys luo edellytykset oikeille asiakasvalinnoille, tehokkaille asiakaskohtaamisille, konkreettisen asiakashyödyn viestimiselle ja arvon yhteistuotannolle.
Töytärillä on tekniikan tohtorin tutkinto Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulusta ja hän on väitellyt tuotantotalouden laitokselta aiheenaan arvoperusteinen myynti ja hinnoittelu sekä myynnin johtaminen.
Luettavaa aiheesta
Kustannukset ja ilmoittautuminen
Tutustu myös näihin ohjelmiin
3.4.–26.5.2025

Valmennus auttaa ymmärtämään tuloksellisen B2B-myynnin keskeisiä tekijöitä ja asiakkaan ostokäyttäytymistä muutoksessa, kun arvo, ei hinta, on määräävin tekijä. Myyntijohdolle suunnattu valmennus auttaa tunnistamaan, arvioimaan ja mallintamaan asiakkaalle tuotettavaa arvoa ja myynnin tuloksellisuutta asiakkaan liiketoiminnan parantamiseksi.
Hinta: 4 200 € (+ alv)
9.–10.4.2025

Ajankohta 9.–10.4.2025
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki
Toistuvuus kerran vuodessa
Ohjelma valmentaa löytämään ja kehittämään uusia, skaalautuvia liiketoimintaideoita tai uudistamaan nykyistä liiketoimintaasi ketterästi, innovatiivisesti ja asiakaskeskeisesti.
Hinta: 2 900 € (+ alv)
26.–28.5.2025

Ajankohta 26.–28.5.2025
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki
Toistuvuus kerran vuodessa
Saat kattavan käsityksen strategisesta markkinoinnista ja siitä, kuinka asiakaslähtöisyyden avulla toteutettava strateginen markkinointi on ratkaisevan tärkeä yrityksen kasvun edistämisessä.
Hinta: 4 650 € (+ alv)
28.–29.8.2025

Ajankohta 28.–29.8.2025
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki tai live online
Toistuvuus kerran vuodessa
Koulutuksesta saat monipuolisia näkökulmia viestintään osana vastuullista liiketoimintaa. Opit analysoimaan vastuullisuusviestinnän uskottavuuden lähtökohtia ja arvioimaan sekä omaa organisaatiota että sen toimintaa kestävän yhteiskunnan rakentajana.
Hinta: 2 100 € (+ alv)
4.9.–4.12.2025

Ajankohta 4.9.–4.12.2025
Paikka Aalto-yliopisto, Espoo
Tämä kattava käytännönläheinen ohjelma tuo yhteen suomalaisten muoti-, design- ja lifestyle-brändien johdon ja asiantuntijat kehittämään asiakasymmärrystä, kaupallistamisstrategioita ja monikanavastrategioita kansainvälisille markkinoille.
Hinta: 2 400 € / 1 200 € (+alv)
26.9. ja 1.–2.10.2025 (FI)

Ajankohta 26.9. ja 1.–2.10.2025 (FI)
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki
Toistuvuus Kahdesti vuodessa
Negotiation Skills on käytännönläheinen ja tehokas koulutus, joka tarjoaa osallistujille syvällistä kokemusta neuvottelutaidoista, joita tukee viimeisimmät liiketoiminnan käytännöt ja oikean elämän case-esimerkit tuoden osallistujien vakuuttamistaidot uudelle tasolle. Ohjelma sopii esimerkiksi ylimmälle ja keskijohdolle, joiden vastuulla on liiketoiminta, myynti, asiakkuudet, osto tai muu sidosryhmien kanssa työskentely.
Hinta: 3 150 € (+ alv)
6.10.–9.12.2025

Markkinoinnin johtaminen -ohjelman sisällön ytimessä ovat asiakaskokemuksen johtaminen, datan ja tiedon hyödyntäminen markkinoinnissa sekä markkinoinnin ja myynnin yhteistyö. Osallistujat syventyvät asiakaslähtöisestä näkökulmasta markkinointiin ja arvonluontiin sekä markkinoinnin tuloksellisuuteen ja kanavastrategioihin. Lisäksi ohjelmassa käsitellään brändin rakentamista osana kokonaisuutta.
Hinta: 3 950 € (+ alv)
8.10.2025–6.2.2026

Ajankohta 8.10.2025–6.2.2026
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki
Toistuvuus Kerran vuodessa (aloitus syksyllä)
Ohjelma kehittää ymmärrystä asiakkuusstrategian merkityksestä yrityksen kokonaisstrategiassa ja tarjoaa työkaluja KAM-prosessin tavoitteelliseen kehittämiseen ja toteuttamiseen. Koulutuksen opeilla tehostat työskentelyäsi tärkeiden asiakkaiden kanssa ja otat haltuun käytännönläheisiä työkaluja asiakasprosessien kehittämiseen ja johtamiseen.
Hinta: 4 100 € (+ alv)
Kysy lisätietoa

Ajankohta Kysy lisätietoa
Liikkeenjohdolle ja myynnin ammattilaisille suunnattu ohjelma, joka tarkastelee hinnoittelua strategisesta näkökulmasta. Siinä syvennytään vaihtoehtoisiin strategioihin, joilla osallistuja kasvattaa ymmärrystään taloudellisen suorituskyvyn kasvattamisesta parempia hinnoittelupäätöksiä tekemällä. Ohjelma sopii esihenkilöille ja johtajille B2B-, palvelu- ja kuluttajamarkkinoilla, jotka vastaavat hinnoittelupäätösten suunnittelusta, arvioinnista, viestinnästä ja täytäntöönpanosta.
Kaksi kuukautta

Ajankohta Kaksi kuukautta
Paikka Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki ja online
Tämä ohjelma on seuraava askel Information Visualization -verkkokurssilta. Ohjelma sopii kaikille, jotka haluavat tiiviin yleiskatsauksen tiedon visualisoinnista ja haluavat tehdä käytännön projektin ja saada siitä asiantuntijapalautetta. Se keskittyy kvantitatiivisen tiedon tekemiseen ymmärrettäväksi ja käyttökelpoiseksi. Ymmärrät ja opit tulkitsemaan visualisointeja ja tekemään omia visualisointeja.
Arvioitu opiskeluaika n. 12 tuntia

Tämä verkkokurssi tarjoaa sinulle välineet, joiden avulla opit ymmärtämään ja analysoimaan paremmin palvelujohtamisen viimeaikaista kehitystä. Kurssin kieli: englanti
Hinta: 200 € (+ alv)
Arvioitu opiskeluaika n. 10 tuntia

Ajankohta Arvioitu opiskeluaika n. 10 tuntia
Paikka Verkko-oppimisympäristö
Tällä verkkokurssilla vahvistat näkemystäsi markkinoinnista ja strategisesta myynnistä. Kurssin keskeistä sisältöä ovat markkinointistrategiat, asiakassegmentointi, asiakkaiden tunnistaminen ja jaottelu, integroitu markkinointiviestintä, ennakoiva asiakasarvoon perustuva myynti, ohjattu vaikuttaminen, nykyaikaiset myyntitavat ja omat myyntitaidot. Kurssin kieli: englanti
Hinta: 200 € (+ alv)