Vakuutusten markkinointi ja asiakaspalvelu

Tutkintovaatimukset 9.5.2018

Laajuus 2,5 op

Tavoite

Vakuutustutkinnon suorittaja

  • osaa tunnistaa ja ymmärtää vakuutusalan markkinoinnin tavoitteet, rajoitukset ja toimintatavat sekä soveltaa markkinointityössään hyvää vakuutustapaa
  • tietää kuluttajalainsäädännön asettamat vaatimukset asiakaspalvelulle sekä vakuutuksia markkinoitaessa että korvauksia haettaessa sekä osaa tarvittaessa ohjata asiakkaan oikeaan valituselimeen
  • tuntea ihmisen käyttäytymiseen liittyviä psykologisia säännönmukaisuuksia
  • tuntee asiakaspalvelijan ja asiakkaan oikeudet ja velvollisuudet vakuutusalan palvelussa sekä tietää vakuutusalan palvelun ja markkinoinnin erityispiirteet
  • tuntee Suomen Vakuutusyhtiöiden Keskusliiton hallituksen hyväksymät korvaustoiminnan periaatteet ja osaa korvaustilanteessa käyttäytyä niiden edellyttämällä tavalla
  • ymmärtää asiakaskeskeisen ja laatupainotteisen markkinoinnin ja asiakaspalvelun merkityksen vakuutusyhtiön yrityskuvaan vaikuttavana tekijänä
  • osaa välttää vakuutuksen markkinoinnissa ja asiakaspalvelussa esiintyvät virheelliset toimintatavat.

Tenttikirjallisuus

SEIJA BERGSTRÖM, ARJA LEPPÄNEN: YRITYKSEN ASIAKASMARKKINOINTI

Edita Publishing Oy 2018, 16.–18. uudistettu painos tai Edita Publishing Oy 2021, 19. uudistettu painos

IRENE LUUKKONEN – LEA MÄNTYNIEMI –MARI PEKONEN-RANTA – VILLE RAULOS – PIA SANTAVIRTA: VAKUUTUSLAINSÄÄDÄNTÖ

 Finva, 2018
ISBN 978-952-7285-18-3
E-kirjan ISBN 978-952-7285-19-0

Kirjasta luetaan luvut 1–1.1.7, 2–4.7.3 sekä 5–6.1.9. Painetussa kirjassa sivut ovat 12–28, 126–223 sekä 312–373.

Vakuutuslainsäädäntö-kirjan voit tilata tältä sivulta.