Laura Sivula (Master of Arts) on aloittanut työnsä Aalto EE:n täydennyskoulutukseen liittyvistä akateemisista asioista ja kansainvälisestä liiketoiminnasta vastaavana johtajana. Uudessa tehtävässään hän johtaa Aalto EE:n kansainvälistä myyntiä ja yrityksen liiketoimintaa Singaporessa.
Aiemmin Aalto EE:n elämänlaajuisen oppimisen liiketoiminta-alueesta vastannut Sivula jatkaa samalla Aalto EE:n johtoryhmän jäsenenä.
Aalto EE:n Singaporen-liiketoiminta täyttää tänä vuonna 25 vuotta. Yhtiö laajensi aikanaan Kaakkois-Aasian tärkeimpään bisneskeskittymään silloisen matkapuhelinjätti Nokian perässä.
Nyt Aasia on Euroopan ohella Aalto EE:n kansainvälisen liiketoiminnan ja kasvutavoitteiden keskiössä.
Vuonna 2025 Aalto EE juhlii myös toista merkkipaalua: 30-vuotista yhteistyötään eteläkorealaisen bisneskoulu aSSISTin kanssa.
Aalto ja aSSIST ovat kouluttaneet jo noin 4 700 korealaista johtajaa yhteisessä Executive MBA -ohjelmassaan. Muun muassa teknologiayhtiöt LG ja Samsung lähettävät johtajiaan suomalaiseen johtamisvalmennukseen vuodesta toiseen.
Miksi juuri suomalainen johtamiskoulutus kiinnostaa Aasiassa?
Sivulan mukaan suomalaisen yliopiston on kokonaisuutena mahdotonta kilpailla Harvardin kaltaisten brändien kanssa. Kilpailuetu syntyy Aallon uniikista tarjonnasta ja tavasta opettaa.
”Esimerkiksi korealaisia kiinnostaa se, miten opetamme innovaatiojohtamista. Meillä on tosi monitieteellinen ja monimuotoinen pedagoginen tapa käsitellä johtamisen ja liiketoiminnan ilmiöitä”, Sivula sanoo.
Lisäksi monissa Aasian maissa johtamiskulttuuri on edelleen varsin hierarkkinen. Sille haetaan vaihtoehtoa.
”Ja nimenomaan sellaista vaihtoehtoa, joka ei tule amerikkalaisesta ylisuorituskulttuurista, vaan suomalaisesta, työtä ja vapaa-aikaa tasapainottavasta kulttuurista.”
Sivula haluaa olla uudessa roolissaan varmistamassa, että suomalaista huippuosaamista viedään nykyistä tehokkaammin maailmalle – oli kyse sitten vaikkapa johtamiseen, vihreään siirtymään, sosiaaliseen vastuullisuuteen tai muotoiluun liittyvästä osaamisesta.
”Suhteessa siihen, miten pieni maa Suomi on, meillä on aivan uskomaton koulutusmaabrändi maailmalla. On tärkeää, että otamme siitä kaiken irti”, Sivula sanoo.
Lue pidempi versio Sivulan haastattelusta Aalto Leaders' Insightista.
Ota yhteyttä
Laura Sivula
Director, Academic Affairs and International Business
Aalto EE
Puh. 050 384 7228
laura.sivula@aaltoee.fi